Ruim 20 werkgevers met in totaal 38.780 medewerkers in de Metropoolregio Amsterdam hebben afspraken gemaakt met NS, GVB, Connexxion en EBS over het spreiden van werktijden en vervoermiddelen. Dat moet leiden tot maximaal 170.000 minder reisbewegingen per dag.
Regio Amsterdam spreidt werknemers
Onder de werkgevers behoren onder meer ABM Amro en Schiphol, maar ook de gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam. Thuiswerken blijft de norm en wie wel reist, doet dat voornamelijk buiten de spits.
Wanneer 10 tot 15 procent meer mensen thuiswerken, scheelt dat 85.000 tot 170.000 reizen per dag in de metropoolregio Amsterdam. Dat leidt tot een betere bereikbaarheid, minder files of vertragingen en schonere lucht.
De Vervoerregio is erg te spreken over de spreidingsafspraken: “Waarom zou iedereen om 9 uur moeten beginnen met werken als dat helemaal niet nodig is? Ook als het aantal reizen weer groeit na corona, moet deze afspraak ervoor zorgen dat de hyperspits afgevlakt blijft. Door een lagere hyperspits, kunnen vervoerders hun personeel en materieel bovendien beter inzetten", stelt een woordvoerder.
Volgens Sharon Dijksma (zie foto), voorzitter van de Vervoerregio en wethouder van de gemeente Amsterdam, hebben we nu de kans om werk en vervoer definitief anders te organiseren.
Onderwijsafspraken
Eerder deze zomer maakten universiteiten, hbo’s en mbo’s al maatwerkafspraken met de regionale vervoerders, de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio over de lesroosters in het kader van de herstart tijdens corona. Deze afspraken werd aanvullend gemaakt op de landelijke spreidingsafspraken in het onderwijs en gelden voor de rest van dit jaar. Voor 2021 moeten de partijen opnieuw om tafel.
“In de regio Amsterdam is het drukker dan in de rest van het land”, gaat de woordvoerder in op de noodzaak tot de regionale afspraken. “Daarom hebben we nu ook de werkgeversafspraken op regionaal niveau ondertekend. In de metropoolregio wordt 35 procent van het aantal instappers in het stad- en streekvervoer in heel Nederland geteld en wordt 27 procent van het aantal reizigerskilometers gemaakt.”
Landelijke uitbreiding van spreidingsafspraken met werkgevers is wel een wens van de stad- en streekvervoerders, laat Pedro Peter van OV-NL desgevraagd weten. De mogelijke komst van landelijke afspraken daarvoor, ligt bij het ministerie van IenW. Hoe dat er nu voor staat, is nog onbekend.
De samenwerkende partijen in de regio Amsterdam roepen andere bedrijven op hun mobiliteitsbeleid te vernieuwen en willen hen daarbij helpen.
Meer artikelen met dit thema
Balanceren tussen sociale en technische bereikbaarheid
9 okt 2023De rol van traditioneel ov in Nederland (per bus, trein, tram en metro) verandert. Recente projecten en…
Geen geïnteresseerden in busconcessie Zeeland
5 okt 2023In december 2024 loopt de huidige busconcessie van Connexxion in Zeeland af. Dat betekent dat vervoerders zich…
Opmerkelijke keuzes rond nieuwe Hrn-concessie
8 sep 2023De demissionaire regering heeft op een aantal punten opmerkelijke keuzes gemaakt rond de voorgestelde…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Spoor 25 jaar geleden gedecentraliseerd
2 jun 2023Het eerste gedecentraliseerde spoortraject van Nederland bestaat 25 jaar. In 1998 ging Oostnet, de voorganger…
Vervoerders willen meer flexibiliteit in contracten
27 mrt 2023Corona zette de wereld op zijn kop en sindsdien is het niet meer rustig geworden. Het zijn uitzonderlijke…
Beleidskeuzes blijven achter bij nieuwe ontwikkelingen
16 mrt 2023Het gedrag van opdrachtgevers is sinds…
GroenLinks en PvdA willen gratis ov voor de armen
13 feb 2023GroenLinks en PvdA willen dat er experimenten komen waarin de armen gratis mogen reizen met het ov, dit zou dan…
Reactie toevoegen