Station Groningen krijgt onder meer een volwaardige zuidelijke entree, een groter busstation en meer fietsparkeerplek. Ook worden treinperrons verlengd en sporen doorgetrokken.
Station Groningen ingrijpend op de schop
Dat staat in het voorlopige ontwerp, dat voorkeursaanbieder Strukton Civiel maandag presenteerde. “Ons prachtige Hoofdstation wordt straks nog mooier en functioneler”, aldus wethouder Roeland van der Schaaf. “Zo kunnen de zuidelijke inwoners van stad Groningen straks zo onder het station door de binnenstad bereiken.”
De sporen en perrons op station Groningen worden doorgetrokken en verlengd.
Het gepresenteerde ontwerp wordt de komende maanden verder in detail uitgewerkt, waarna in oktober de definitieve gunning volgt. In 2020 moet de verbouwing daadwerkelijk starten.
Hogere kosten
De verbouwing van het station maakt onderdeel uit van het project Groningen Spoorzone, onderdeel van Spoorplan Noord-Nederland. Het stationscontract is één van de drie hoofdcontracten binnen het project, waarvoor aanvankelijk tussen 2016 en 2020 voor 275 miljoen zou worden verbouwd.
Trappen naar de perrons en naar de zuidelijke ingang van het station.
Om alle projectonderdelen te bekostigen, is nu echter 26 miljoen euro extra nodig. Omdat het project van groot belang is voor de bereikbaarheid van de regio en de verbinding naar de Randstad, zoeken de partijen de komende periode samen naar een oplossing voor de meerkosten.
Lees ook: Hoofdstation Groningen krijgt perronplein
Het ontwerp gaat uit van duurzame, robuuste en herbruikbare materialen, met veel plek voor bomen en groen. De monumentale kappen en het seinhuis blijven behouden en worden weer belangrijk.
Regionaal belang
De gedeputeerde van de provincie Groningen, Fleur Gräper-van Koolwijk, is blij dat er een nieuwe stap richting realisatie is gezet. “Dit project is van groot belang voor het doorontwikkelen van het ov-netwerk in Noord-Nederland, met Groningen als belangrijk knooppunt voor de trein en de bus. Verder zijn deze plannen heel goed voor de fietser en de voetganger. De bereikbaarheid in onze regio krijgt hiermee een flinke impuls."
Licht, lucht en ruimte
Het team van Strukton Civiel bestaat onder meer uit Koen van Velsen architecten, RoyalHaskoningDHV, Robert Jan Vos, TAK restauratie architecten en kunstenaar Gabriel Lester.
Joost van der Bijl, regiodirecteur NS: "We zijn blij dat er volop parkeerplekken voor fietsen gerealiseerd worden, passend binnen de mooie monumentale omgeving. Een grote stap voorwaarts voor de reizigers”.
De inschrijving scoorde naast prijs het beste op criteria als ontwerp, duurzaamheid, beperking van overlast en aansluiting op monumentale onderdelen van het station. Dat waren belangrijke criteria in de beoordeling van de aanbieding.
Van der Bijl is ook blij blij dat het ontwerp licht, lucht en ruimte biedt.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Wat helaas vaak NIET wordt vermeld over het monumentale station van Groningen is het feit dat het interieur van het hoofdgebouw gewoon een kopie van zichzelf is daar men na WO II het oorspronkelijke interieur gewoon heeft laten wegrotten! Daarbij is het station van binnen voor 60% gemoderniseerd en heeft men er een ijszaak, een Albert Heijn, een Burger King en een lelijke afgesloten kantoorruimte in gestopt die zwaar afbreuk doen aan het station!
Het station heeft jammer genoeg daar GEEN hoge torens staan bij het hoofdgebouw waardoor het een machtige uitstraling mist, het gebouw is ontzettend grauw geworden door de uitlaatgassen van het langsrijdende verkeer, veel glas-in-lood ramen zijn vervangen door gewone glazen ramen, het station staat helemaal ingesloten tussen grotere en oerlelijke moderne kantoorgebouwen en het spoorweggenet is daar voor meer dan 80 % enkelsporig en zal blijkbaar in de toekomst ook nooit worden geëlektrificeerd of hooguit gedeeltelijk verdubbeld! Over een toekomstige treinverbinding die vanuit Groningen rechtstreeks op Amsterdam aansluit, de Lelylijn, wordt helaas constant over gebakkeleid!
Soms zitten zelf de treinen van Arriva daar nauwelijks vol en zijn bepaalde boemellijnen hierdoor bijna onrendabel geworden zoals richting Delfzijl, Eemshaven en Nieuweschans.
Ik vermoed zelfs dat de modernisatie in de potentiële tunnel onder het station dit er helaas verre van mooier op zal maken, iets wat ook al in het station van Antwerpen gebeurde met de spoortunnel daarginder. Talloze monumentale stations in Nederland, waaronder ook Amsterdam, lijken soms van binnen net op saaie decorgebouwen of een winkelcentrum ofschoon ik dolgraag zou willen dat bepaalde steden zoals 's-Hertogenbosch en Nijmegen weer iets van die oude glorie terugkrijgen daar de "moderne" stations aldaar ontzettend lelijke en walgelijke misbaksels zijn, kapitalen kosten aan onderhoud, grotendeels leeg staan en niet meer zijn opgewassen tegen de stijgende treinreizigers!
Ingediend door Jules Vismale op wo, 29/05/2019 - 22:38
Als het station van Groningen straks achter de rug is moet het station ook vernoemd worden van Groningen naar Groningen Hoofdstation/Hbf. op de bussen staat er al jaren een afkorting HS wat dus Hoofdstation betekend en geen Hollands Spoor. (Zoals dat in Den Haag wel het geval is!).
Het nieuwe busstation wordt net zoals thans in Zwolle , achter het station gebouwd, waar nu nog pauzerende treinstellen staan opgesteld. Deze treinstellen gaan binnenkort naar hun nieuwe verblijfsplaats bij de Vork-aansluiting (splitsing van de spoorlijnen naar Assen en Zuidbroek).
Word de huidige fietsenstalling voor het monumentale stationsgebouw, verbonden met het nieuwe onder perrons en sporen door?
De perronkappen krijgen mooie groene daken, maar de blauwe loopbrug verdwijnt wel.Deze wordt vervangen door een voetgangerstunnel met trappen en liften die onder de sporen doorloopt tot het nieuwe busstation.
Jammer dat er geen tram is gekomen die de uitstoot van uitlaatgassen had kunnen verminderen. Een gemiste kans, maar wie weet gebeurt dit in een verder toekomst wel!
Ingediend door Arjan Krabbenbos op vr, 31/05/2019 - 14:52
Nou hebben ze zelfs opeens het plan opgevat om een nieuwe overkapping achter het station van Groningen te bouwen in de vorm van een witte wolk! De monumentale stations zullen zo alleen nog maar verder worden verpest en daarbij zullen ze het spoorwegennet in Groningen en Friesland toch nooit moderniseren omdat veel boemellijnen vreselijk onrendabel zijn geworden door het gebrek aan treinpassagiers!
Ingediend door Jules Vismale op wo, 05/06/2019 - 21:09
Reactie toevoegen