Syntus vecht zich terug naar de top, het slechtste vervoerbedrijf bestaat niet meer en de top-3 blijft ongewijzigd. Dat zijn de belangrijkste uitkomsten van OV-Klantenbarometer 2013 per vervoerder. Dit jaarlijkse onderzoek is uitgevoerd door bureau I&O Research in opdracht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer.
Syntus vecht zich terug naar de top
OV-Magazine heeft de rapportcijfers per concessie laten omrekenen naar cijfers per vervoerder:
1 | TCR | 8,3 |
2 | Aquabus | 8,2 |
3 | EBS | 7,8 |
4 | Syntus | 7,5 |
RET | 7,5 | |
HTMBuzz | 7,5 | |
Hermes | 7,5 | |
Connexxion | 7,5 | |
Arriva/TCR | 7,5 | |
10 | Qbuzz | 7,4 |
Veolia | 7,4 | |
12 | NS | 7,3 |
GVB | 7,3 | |
HTM | 7,2 | |
GVU | 7,1 |
Met afstand de beste vervoerders in de ogen van de reizigers blijven Taxi Centrale Renesse (Terschelling en Vlieland) en Aquabus (een samenwerkingsverband van vervoerder Arriva en rederij Doeksen in het vaargebied Rotterdam–Drechtsteden). Zij scoren als enige boven de 8. Het Israëlische EBS (Waterland) behoudt de derde plek met 0,2 punt meer dan een jaar eerder. Alle rapportcijfers zijn afgerond op een tiende punt.
De grootste winnaar is Syntus: van een 7,2 naar een 7,5. Oftewel van plek 14 naar 4. Andere stijgers zijn RET, Hermes en NS (regionale treinen). Zij stijgen 0,1 punt. Daarmee is de RET de beste stadsvervoerder; GVB en HTM scoren 0,2 en 0,3 punt lager. Nieuwkomer HTMBuzz (van HTM en Qbuzz in Haaglanden) komt binnen op een gedeelde vierde plaats. Van de grotere streekvervoerders doen Connexxion en Arriva het een fractie beter dan Qbuzz en Veolia.
Hekkensluiter én grootste daler is stadsvervoerder GVU: van een 7,5 naar een 7,1 (van plek 5 naar plek 15). Kennelijk heeft deze Connexxion-dochter er in het laatste jaar van de stadsconcessie Utrecht met de pet naar gegooid. Om die laatste plek hoeven we niet rouwig te zijn. GVU bestaat sinds december niet meer, de concessie is overgenomen door Qbuzz. De andere daler is HTM (tram en RandstadRail in Haaglanden): van een 7,3 naar 7,2. Vervoerders met niet-aanbestede concessies scoren over het algemeen slechter in de OV-Klantenbarometer.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen