Qatar Rail heeft het architectenbureau van Ben van Berkel, UNStudio, aangesteld als hoofdarchitect van het metronet van Doha, hoofdstad van Qatar.
Van Berkel ontwerpt metrostations in Qatar
Het metronet wordt de spil van het openbaar vervoer rond Doha. Het gaat bestaan uit vier lijnen die Doha verbinden met de steden Al Khor in het noorden en Al Wakrah en Mesaieed in het zuiden. In de eerste fase worden ongeveer 35 metrostations gebouwd die in 2022 in gebruik komen. De overige 63 stations moeten in 2026 klaar zijn.
UNStudio legt met het ontwerp van de eerste 35 metrostations in Qatar een verbinding tussen de lokale traditionele architectuur en de toekomst. Gewelfde ruimtes zijn zodanig ontworpen dat er volop daglicht kan binnenkomen. Het Nederlandse bureau heeft een ‘handleiding’ ontwikkeld voor details en materialen die de ruimtelijke kwaliteit en helderheid van het metronet bevorderen. Deze handleiding wordt gebruikt door de aannemers die de stations opleveren.
Bij het ontwerp heeft UNStudio onderscheid gemaakt in netwerkidentiteit, lijnidentiteit en stationsidentiteit. De netwerkidentiteit is het overkoepelende Qatar Rail-merk in het straatbeeld van Doha. De lijnidentiteit wordt zichtbaar in de thema’s van de vier metrolijnen. Er is een Historische lijn (geel), een Kustlijn (rood), een Stadslijn (blauw) en een Onderwijslijn (groen). De diverse identiteiten zijn te zien in de kleuren en materialen die gebruikt worden voor de wanden en vloeren van de metrostations. Op elk station worden bovendien iconische objecten tentoongesteld.
De bouw van het metronet van Doha staat onder grote tijdsdruk. De vier lijnen, samen 300 kilometer lang, moeten in 2020 klaar zijn voor inspectie. De FIFA controleert dan de vorderingen voor het WK voetbal in 2022. Het drukst wordt het op de rode lijn, de kustroute, die de nieuwe stad Lusail ten noorden van Doha verbindt met het centrum. Aan de rode lijn liggen straks ook de belangrijkste voetbalstadions.
De metro van Doha moet een schoon alternatief worden voor het drukke wegverkeer dat veel luchtvervuiling veroorzaakt in het centrum. Naast de metro is er ook nog een plan voor een hogesnelheidslijn die Qatar verbindt met Bahrein en Saoedi-Arabië. De Emir van Qatar heeft een routeplan uitgestippeld om de op olie en gas gebaseerde economie om te bouwen tot een duurzame kenniseconomie in 2030. De meeste inwoners van Qatar wonen in Doha en omgeving, zo'n één miljoen mensen. Het aan de Perzische Golf gelegen Qatar is qua grootte ongeveer een derde van Nederland.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting. Ontwerpen: UNStudio.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen