De Nederlandse Spoorwegen hebben van reizigers de hoogste waardering ontvangen sinds de start van de metingen in 2004. In totaal gaf 86 procent van de reizigers het treinreizen een 7 of hoger. In 2004 was dat nog 66 procent.
Zonnige zomer helpt NS aan hoge waardering
Bij NS zijn ze blij met de beoordeling van de reizigers. Het overtreft zelfs de verwachting, zo zegt Thijs Urlings, teamleider klanttevredenheid bij NS. “Voor een deel kunnen we dat verklaren doordat we vaker op tijd rijden en door nieuwe treinen en vernieuwde stations. Bovendien zorgt het lage aantal storingsdagen ervoor dat de reiziger positiever is. Een zonnige zomer en draaiende economie helpen ook voor een gunstige beoordeling.”
Het belang van dit onderzoek is niet te onderschatten voor NS. “Met het waarderingscijfer wordt door het ministerie mede beoordeeld hoe wij het doen.”
‘Het gaat goed met ov’
"Het gaat ook beter dan ooit, ook met het openbaar vervoer in zijn algemeenheid", zegt Rover-directeur Freek Bos tegen de NOS naar aanleiding van de tevredenheidscijfers. "Niet alleen met de NS, maar ook met de bus, de trein, de metro. Alles rijdt op tijd." Hij is er wel voorstander van dat NS de onafhankelijk OV-Klantenbarometer gaat gebruiken, in plaats van eigen onderzoek. “Maar ook die laat zien: het gaat goed met het openbaar vervoer, de tevredenheid neemt toe." Bos geeft ook aan dat Rover steeds minder klachten ontvangt via het meldpunt voor volle treinen.
Reactie toevoegen