Hubgebruiker als uitgangspunt voor ontwerp
Mobiliteitshubs lijken het nieuwste wapen in de strijd om mobiliteit duurzamer en aangenamer te maken. Maar voor wie maken we die hubs precies? En welke rol spelen voorzieningen en deelmobiliteit op een hub? Jarco Vianen, student aan de TU Delft, zocht het uit. “Het viel me op dat de variatie in gebruikers vaak buiten discussies over hubs blijft.”
Door het bundelen van een mix aan gedeelde voorzieningen en vervoermiddelen wordt parkeer- en infrastructuurruimte vrijgespeeld en de automobilist verleid om anders te reizen. Vooral de buurthub is in zwang met een toename van meer dan honderd locaties in de laatste jaren.
“Bij hubs gaat het, naast ov, vaak over nieuwe vervoersmiddelen, zoals deelfietsen, -auto’s en deelbakfietsen”, aldus Vianen, “maar uit onderzoek weten we dat overwegend singles of jonge gezinnen met een hoger inkomen en hoger opleidingsniveau hier gebruik van maken.”
Minze Walvius aan, eigenaar van Bureau Advier, gastheer van het onderzoek van Vianen, vult aan: “Willen we een echte shift maken in mobiliteit, met daarin de hub als succesvolle schakel, dan moeten we per hub maatwerk leveren voor de gebruikers rond de buurthub.” Walvius is zelf betrokken bij verschillende (inter)nationale hubstudies en living labs. “Zonder kennis van de (toekomstige) gebruiker, de community rond de hub, gaan we het niet redden.”
Vianen maakte met zijn onderzoek inzichtelijk wat de drijfveren van verschillende bevolkingsgroepen zijn om een buurthub te gebruiken en welke voorkeuren voor voorzieningen en soorten deelmobiliteit ze hebben. Zo gebruiken jongeren hubs vooral vanuit een milieuoogpunt, terwijl ouderen en mensen met praktischere beroepen vaak een economisch of sociaal motief hebben.
Vianen zag dat bewoners met praktische beroepen heel andere voorkeuren hebben dan bijvoorbeeld jongeren. Zij hebben meer interesse in bijvoorbeeld een deelauto of –busje dan een deelfiets of ov. “Er is geen blauwdruk, maar het hangt van de samenstelling van de buurt af wat je moet aanbieden. Omdat die samenstelling ook nog eens over tijd wisselt, is een flexibele aanpak wenselijk. Over wat geschikte voorzieningen zijn voor hubs lijkt overigens meer consensus, zoals goede fietsparkeervoorzieningen en pakketkluizen, voor sommigen aangevuld met buurtbiebs of fietsreparatiefaciliteiten”. En Walvius: “Verder weten we dat generaties elkaars gedrag overnemen en je dus moet starten met het verleiden van de juiste generatie.”
Vianen ontwikkelde een ontwerpmethodiek om te komen tot de juiste voorzieningen per locatie, gericht op de bewoners rondom de hub en hij demonstreerde zijn methode voor de gemeente Almere. Zijn methode, expliciet rekening houdend met de Almeerse bevolkingsgroepen, resulteerde in de aanbeveling voor zo’n 38 kansrijke plekken voor buurthubs, verspreid over de stad. De meest kansrijke nieuwe deelmobiliteitsvormen bleken deelauto en deelbakfiets. Hublocaties bleken vaak, maar zeker niet altijd, gekoppeld te worden aan ov-haltes. Vianen: ”Door het onderzoek verschoof de focus van jongeren naar gezinnen met een hoger autobezit, om hen via de hub te verleiden om hun gedrag aan te passen. Daar horen dan dus specifieke vormen van deelmobiliteit, een groot aanbod aan deelvoorzieningen en een locatiegerichte marketingcampagne bij”
Meer over het onderzoek en de methode vindt u hier: https://repository.tudelft.nl/islandora/object/uuid:5cc13d7c-04c8-4b35-aa68-a4a58159e91e
Dit artikel is eerder gepubliceerd in OV-Magazine 2/2022. Wilt u OV-Magazine voortaan op papier of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
De hyperlink naar de TU werkt niet.
Ingediend door Erik op wo, 13/07/2022 - 08:01
Blijkbaar werkt het doorlinken niet: we hebben de originele URL nu erin gezet. Als u deze kopieert en plakt werkt het wel.
Ingediend door guus op di, 19/07/2022 - 14:21
Reactie toevoegen