9292 wil in 2015 ‘het nieuwe reisadvies’ klaar hebben dat helemaal is gebaseerd op de mobiele telefoon en actuele gegevens. Alle storingen en wijzigingen zijn dan zichtbaar in het reisadvies, kondigt het bedrijf aan in het jaarplan 2013 ‘Verbinden door te delen’.
Reisadvies 9292 straks ook inclusief fiets en P+R
Ook wordt het nieuwe reisadvies van 9292 multimodaal. Het maakt geen vergelijking met de auto, maar geeft wel aan waar reizigers onderweg het beste hun auto kunnen parkeren om verder te reizen met het ov. Dit jaar beginnen proeven met de fiets in de planner (Utrecht) en P+R in de planner (Rotterdam).
De manier waarop 9292 tot nu toe overstaptijden vaststelt is achterhaald, schrijft adviseur Tymon de Weger (inmiddels wethouder in de gemeente Lansingerland) in zijn trendonderzoek ‘Op weg naar Reisadvies 2.0’ in opdracht van 9292. “Het is nu technisch mogelijk om looproutes op grote stationscomplexen in elektronisch kaartmateriaal in te bouwen. Het reisadvies wordt zo veel betrouwbaarder, zodat de reiziger veel beter kan beoordelen of hij zijn aansluiting gaat halen. Dat kan veel tijd schelen en onzekerheid wegnemen. Loopnavigatie met behulp van pijlen of door aanwijzingen door een stem helpt de juiste route te vinden.”
In het nieuwe reisadvies komt er voor reizigers met een beperking, fiets, kinderwagen of zware koffer een module met de neutrale naam ‘barrièrevrij reizen’: hoe moet je lopen op een overstappunt? En kom je onderweg hellingen, liften, opstapjes, trappen en voertuigen met een lage instap tegen?
Een andere uitkomst van het trendonderzoek is dat het nieuwe reisadvies niet persoonlijk hoeft te worden. Reisgedrag hangt vooral af van haast, verstoringen en het weer. Rond 2015 is er een simpel basisadvies voor zekere situaties (alles rijdt op tijd), extra informatie bij onzekere situaties (vertragingen, stremmingen, rituitval) en een waarschuwing als zeker omslaat in onzeker. Reizigers willen zelf de regie voeren over een ingewikkelde ov-reis. Voor hun gevoel van zekerheid moeten ze dus zoveel mogelijk zelf kunnen kiezen uit alternatieven.
Na 2015 ziet 9292 mogelijkheden voor het toevoegen van andere extra’s aan het nieuwe reisadvies, zoals agenda’s en reizen afstemmen, interessante plekken aanwijzen (bezienswaardigheden, restaurants) en zitplaatsen kunnen reserveren.
9292 – dat eigendom is van NS, Connexxion en de stadsvervoerders – moet volgens De Weger eerlijk en onafhankelijk zijn. “9292 mag wel meer in die onafhankelijke rol gaan staan. Niet alleen reageren, maar ook acteren namens de reiziger richting vervoerders en overheden.”
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Reactie toevoegen