Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een van de 102 bestelde eCitaro’s. Het is een bijzonder exemplaar: het is de 70.000e Citaro die van de band is gekomen.
70.000e Citaro is voor de HTM
De eerste Citaro’s verschenen in 1997 in het straatbeeld; de Hamburger Hochbahn was de launching customer van de nieuwe lagevloerbus – uiteraard toen nog met dieselmotor – die de oudere O405 en O405N afloste. In Nederland was de BBA korte tijd later de eerste klant. Na ruim 32.000 exemplaren verscheen in 2011 de Citaro tweede generatie, die een jaar later als eerste stadsbus met Euro VI-motor leverbaar was. Sindsdien zijn er naast dieselbussen ook versies op aardgas/groen gas, elektriciteit – de eCitaro – en waterstof (brandstofcel) ontwikkeld, plus naast de lagevloerversie een low entry-variant. Naast 12-meter- en 18-meterversies (Citaro G) is er sinds kort ook een variant van tien meter lang, de Citaro K (van Kompakt).
De HTM krijgt 42 bussen in 12-meteruitvoering en 60 stuks van 18 meter. Twee bussen zijn al in Den Haag voor proeven en opleiding, de nu in Berlijn feestelijk gepresenteerde bus vormt ook de aftrap voor de levering van de serie van honderd stuks vanaf januari.
‘We gaan eerst schaduwrijden zonder passagiers,’ vertelt Vincent Gabriels, programmamanager voor de elektrische bussen. ‘Voor de 18-meterbussen moeten eerst nog sommige haltekommen worden aangepast, die zijn nu te kort.’ Overigens had de HTM al eerder een serie 18-meterbussen (diesels van Den Oudsten), de wegbeheerder heeft de haltekommen sindsdien kleiner gemaakt.
Volgens de huidige planning komen eind januari de eerste 12-meterbussen in dienst. Dat wordt een vloeiende overgang met op elke lijn eerst één en dan gaandeweg steeds meer bussen. Bij de 18-meterbussen (die zijn bestemd voor de drukke lijnen 24 tot en met 26) gaat elke lijn in één keer ‘om’ op de nieuwe bussen. De HTM verwacht dat de overgang in juli is voltooid.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec om 12:37 uurBij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…