Op Zwolle–Kampen gaat elektrische trein rijden
Het zoveelste onderzoeksrapport dat de provincie Overijssel heeft laten opstellen, windt er geen doekjes om. De enige optie tussen Zwolle en Kampen is de spoorlijn vanaf 2015 renoveren en exploiteren met een elektrische trein.
Dit keer viel de eer te beurt aan Goudappel Coffeng. Hun conclusie (.pdf): vertramming heeft geen zin, want er is geen zicht op een doortrekking in Zwolle.
Hoewel de provincie en ProRail het nog niet eens zijn over alle details, is er wel overeenstemming over de eerste stap: elektrificatie van de spoorlijn en aanleg van de halte Stadshagen. De frequentie blijft tweemaal per uur. Er is slechts één treinstel of combinatie van treinstellen nodig voor de exploitatie. De eerste fase heet Trein+ en kost 12,5 miljoen euro.
Zwolle wil bij de nieuwe halte Stadshagen een gelijkvloerse kruising voor het autoverkeer. In het oorspronkelijke tramplan was deze kruising geen probleem, maar bij een trein ligt dit anders. ProRail verwacht dat de Inspectie voor Leefomgeving en Transport niet akkoord gaat met een nieuwe overweg en werkt daarom niet mee.
Het alternatief voor de overweg is een half verdiepte open onderdoorgang ter hoogte van de Rozentunnel in Stadshagen, die 10 à 12 miljoen euro kost. De nieuwe haltes Werkeren en Kampen-Oost uit eerder plannen hebben nog te weinig toegevoegde waarde. Alleen een halte in Voorsterpoort heeft voldoende vervoerpotentie, in combinatie met vastgoedontwikkeling.
In het eindbeeld, aangeduid als Trein max, komen er drie extra haltes – Voorsterpoort, Werkeren en Kampen-Oost – aangevuld met passeersporen in Stadshagen en Kampen-Oost. De frequentie gaat omhoog naar vier treinen per uur. Voor de exploitatie zijn drie (combinaties van) treinstellen nodig. Ook moet de baanvaksnelheid omhoog van 100 naar 130 kilometer per uur. De kosten van deze uitbreiding zijn 15 miljoen euro.
Dit najaar legt het dagelijks bestuur van Overijssel het toekomstplan voor aan Provinciale Staten.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen