NS wil haar winkels en busdochter Qbuzz verkopen en zich volledig richten op het punctueel rijden van treinen. Dat staat in de nieuwe strategie die topman Roger van Boxtel morgen presenteert, melden NRC en De Telegraaf.
'NS zet retail en Qbuzz in de etalage'
De rol van Qbuzz en retail stond al sinds deze zomer ter discussie toen NS zich aan het herbezinnen was op een nieuwe strategie na de fraude in Limburg. De Telegraaf meldde toen al dat NS Qbuzz wilde verkopen aan Keolis, dat ook de moedermaatschappij is van Syntus. Syntus deed dat verhaal echter af als onzin.
Minister Dijsselbloem liet eerder al weten niet in te zien waarom NS zich bezig zou moeten houden met hamburgers bakken, doelend op de reeks retailformules die het bedrijf nu nog in haar portfolio heeft. NS exploiteert onder meer eigen formules, zoals de Broodzaak, Smullers en Kiosk, maar is ook franchisenemer van onder meer Albert Heijn (AH To Go) en Hema.
Abellio zou in de nieuwe strategie behouden blijven en meedingen naar buitenlandse concessies. In Nederland zou NS echter geen marktavonturen meer aangaan. De concessie van de spoorlijn Gouda–Alphen aan den Rijn, die Abellio vanaf december gaat rijden, blijft het bedrijf gewoon de volle vijftien jaar uitdienen. Qbuzz, officieel dochter van Abellio, wordt afgestoten. Nedtrain zou worden ondergebracht bij NS Reizigers.
Met de verkoop van Qbuzz en retail verliest NS een zevende van de omzet. Qbuzz leverde het bedrijf vorig jaar nog een omzet van 209 miljoen euro, terwijl de winkels voor 400 miljoen euro bijdroegen, op een totale omzet van bijna 4,4 miljard. Morgen presenteert topman Roger van Boxtel officieel de strategie.
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
De NS gaat zich richten op het punctueel rijden van treinen.
Ik dacht dat de passagier bij NS op de eerste plaats staat.
De NS moet zich niet richten op het punctueel rijden van treinen, maar het met zo weinig mogelijk vertraging vervoeren van de klant.
Daarom moet er bij vertraging van een binnenkomende trein, binnen redelijke grenzen, gewacht worden op overstappers ook al levert dat voor de vertrekkende trein vertraging op.
Ingediend door JanRotterdam op ma, 29/02/2016 - 14:14
Ik zie nauwelijks een verband tussen het beheren van winkeltjes op stations and punctueel rijden. Winkeltjes kunnen ook verhuurd worden aan de uitbaters. Klaar.
Op tijd rijden is een andere opgave die samenhangt met veel factoren, maar nikst van doen heeft met die winkeltjes. Laat het NS management eens leren van Japan hoe daar op tijd gereden wordt.
Ingediend door Ing. Jaap Ketel op ma, 29/02/2016 - 17:18
Veel interessanter dan het aandeel in de omzet, lijkt mij het aandeel in het resultaat. Iets zegt me dat dan de verhouding tussen retail en treinoperatie anders komt te liggen.
Ingediend door Elmer van Buuren op ma, 29/02/2016 - 18:44
Helaas vermeldt NS dat niet in haar jaarverslag.
Ingediend door Vincent Wever op di, 01/03/2016 - 12:53
Zoals Jan en Jaap aangeven zijn er vele meningen over wat nu echt goed vervoer is en hoe dit te meten. Gaat het nu om de totale reis of om meetbaar op tijd rijden? Voor de ketenreiziger gaat het om het geheel (dus enige afwijking is prima indien je daardoor de aansluiting haalt) , maar in consessies gaat het meestal enkel over "het op tijd rijden".
Daarnaast, wat is op tijd rijden, volgens de borden of volgens de dienstregeling. Afwijkingen in Japan komen ook voor, enkel door anders te communiceren rijdt elke trein op tijd. Bij ons heet dat vertraging.
Ingediend door RobertJanRoos op di, 01/03/2016 - 13:01
Reactie toevoegen