Thalys opent de aanval op de budgetmarkt met een nieuw concept: Izy. De goedkope trein is langzamer, kent minder comfort, maar zal nog steeds sneller zijn dan de auto. Tickets zijn verkrijgbaar vanaf 10 euro.
Budget-Thalys Izy nog niet naar Nederland
De Izy-treinen gaan vanaf 3 april tweemaal daags non-stop rijden tussen Brussel en Parijs vice versa met nog een derde verbinding op vrijdag en zondag. Thalys mikt daarmee op het vrijetijdspubliek dat een weekendje Brussel of Parijs wil doen. Voorlopig is Brussel–Parijs de enige Izy-verbinding. "Uitbreidingen naar bijvoorbeeld Amsterdam zijn nog niet voorzien", aldus een woordvoerster.
De twee Izy-stellen zijn TGV-stellen die overgenomen zijn van SNCF en komen bovenop de 26 stellen die Thalys al heeft. De treinen hebben 392 zitplaatsen tweedeklas en 110 eersteklas en zijn grotendeels vergelijkbaar met de huidige Thalys-treinen. De kleurstelling is anders en het barrijtuig is omgetoverd tot rijtuig met staplaatsen.
De goedkoopste tickets (met 10 euro goedkoper dan een FlixBus, maar slechts tien tickets per trein verkrijgbaar) kennen geen zitplaatsgarantie en zijn 'speciaal voor reizigers met zin voor avontuur', aldus Thalys. En wie genoegen neemt met een van de 25 klapstoeltjes op de balkons kan voor 15 euro mee. 'Normale' stoelen mét zitplaatsgarantie zijn twee maanden van tevoren boekbaar vanaf 19 euro met een maximum van 59 euro. Een eersteklas ticket kost maximaal een tientje meer.
Het concept is enigszins vergelijkbaar met Ouigo, de budgetversie van de TGV. Voor extra bagage moet je 10 tot 30 euro bijbetalen, er is geen catering aan boord en tickets zijn alleen online verkrijgbaar. Ook reisinformatie via SMS kost 2 euro extra. Verder zal de trein, om infrakosten te besparen, tussen Arras en Parijs over het klassieke spoor rijden. Daarmee komt de reistijd uit op maximaal 2 uur en 30 minuten; een uur langer dan de Thalys, maar nog altijd gemiddeld een uur sneller dan met de auto en anderhalf uur sneller dan per intercitybus.
Ook de TGV heeft een goedkope uitvoering: de Ouigo. Foto: Cramos.
Meer artikelen met dit thema
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Reactie toevoegen