ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond

dinsdag 10 december 2024

Foto: Shutterstock

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de redenen waarom het vier capaciteitsaanvragen van Arriva heeft afgewezen. Het gaat hierbij om treinverbindingen tussen Leeuwarden, Zwolle, Groningen en Heerenveen.

ProRail gaf aan dat de infrastructuur onvoldoende capaciteit heeft en dat er technische beperkingen zijn. De ACM vindt dat ProRail hier niet duidelijk genoeg over is geweest en dat de coördinatie met andere partijen beter had gekund.

ProRail neemt de aanwijzingen van de ACM serieus en werkt aan verbetering. Het is voor ProRail nieuw dat een tweede reizigersvervoerder op deze trajecten wil rijden.  "We realiseren ons dat dit extra uitdagingen met zich meebrengt. We blijven daarom nauw samenwerken met Arriva en andere partijen om de capaciteit op het spoor te verdelen."

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Einde aan 'omchecken' in zicht

14 feb om 10:06 uur

Het verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…

Lees verder »
descriptionArtikel

NS-dienstregeling 2026: eerdere en latere treinen, meer treinen richting Zeeland

11 feb om 10:55 uur

NS heeft een adviesaanvraag gedaan bij het Locov voor de dienstregeling 2026. Hoofdpunten: Zeeland en Noord-…

Lees verder »
descriptionArtikel

Eerste Brabantse bushalte rookvrij

31 jan om 09:23 uur

De bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…

Lees verder »
descriptionArtikel

VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov

23 jan om 12:44 uur

De MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…

Lees verder »
descriptionArtikel

Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024

21 jan om 09:46 uur

In 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…

Lees verder »
logo OV-Magazine
descriptionArtikel

De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet

13 jan om 09:13 uur

Het Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver

23 dec 2024

Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…

Lees verder »
descriptionArtikel

Keuzes voor het spoor

18 dec 2024

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…

Lees verder »