De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de redenen waarom het vier capaciteitsaanvragen van Arriva heeft afgewezen. Het gaat hierbij om treinverbindingen tussen Leeuwarden, Zwolle, Groningen en Heerenveen.
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond

Foto: Shutterstock
ProRail gaf aan dat de infrastructuur onvoldoende capaciteit heeft en dat er technische beperkingen zijn. De ACM vindt dat ProRail hier niet duidelijk genoeg over is geweest en dat de coördinatie met andere partijen beter had gekund.
ProRail neemt de aanwijzingen van de ACM serieus en werkt aan verbetering. Het is voor ProRail nieuw dat een tweede reizigersvervoerder op deze trajecten wil rijden. "We realiseren ons dat dit extra uitdagingen met zich meebrengt. We blijven daarom nauw samenwerken met Arriva en andere partijen om de capaciteit op het spoor te verdelen."
Meer artikelen met dit thema
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
NS-dienstregeling 2026: eerdere en latere treinen, meer treinen richting Zeeland
11 feb om 10:55 uurNS heeft een adviesaanvraag gedaan bij het Locov voor de dienstregeling 2026. Hoofdpunten: Zeeland en Noord-…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet
13 jan om 09:13 uurHet Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…
Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver
23 dec 2024Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…