De Parijse vervoerder RATP wil in 2025 80 procent van haar bussen elektrisch aangedreven hebben. De overige 20 procent moet rijden op CNG. Dat zei hoofd Rollend Busmaterieel Marie-Claude Dupuis gisteren tegen een Nederlandse delegatie op de beurs Transports Publics in Parijs.
RATP wil 80% elektrische bussen in 2025
RATP heeft een vloot van 4500 bussen. 3600 daarvan moeten binnen tien jaar volledig elektrisch worden aangedreven. "Hybride is niet interessant voor ons", zei Dupuis, De aanschaf- en onderhoudskosten zijn te hoog. "Twee motoren in één bus onderhouden is niet ideaal."
De Parijse vervoerder zet daarbij in op 's nachts laden en niet op snelladen tijdens de rit of aan het eind van de lijnen. Met de stand van de huidige techniek is overschakelen op 100 procent elektrisch rijden nog niet haalbaar. Sommige bussen rijden meer dan 250 kilometer per dag – een actieradius die voor de meeste bussen nog niet haalbaar is. Dupuis liet doorschemeren dat ze volledig elektrisch rijden wel ziet zitten, maar het management van RATP is huiverig. "Aan de andere kant heb ik 15.000 fans", zei ze, doelend op het rijdend personeel. "Die roepen: Zo krijg ik een andere baan!"
De Chinese fabrikant BYD zal vanaf september zes maanden lang een elektrische 12-meterbus op proef laten rijden in de Franse hoofdstad. China wordt gezien als absolute wereldleider op het gebied van elektrisch rijden. "Maar dat komt vooral door de Chinese manier van doen. Als de overheid zegt dat er 3000 elektrische bussen in een jaar moeten komen, dan komen die er ook en worden er geen vragen gesteld over total cost of ownership", aldus François Regembal, technisch directeur bij Transdev.
Nederland is wat Regembal betreft de Europese koploper als het gaat om duurzaam openbaar vervoer, met Frankrijk als goede tweede. Het verschil volgens hem tussen de twee landen: "Jullie hebben als doel dat in 2025 al het ov zero emissie moet zijn. Zero emissie is helder. Maar in Frankrijk is het doel low emission. Dan krijg je dus discussie over: wat is low emission?"
Transdev-dochter Connexxion/Hermes won in december de concessie Zuidoost-Brabant met de belofte om vanaf 2020 alleen nog maar met elektrische bussen in Eindhoven te rijden. Overigens was Hermes de enige bieder op die concessie.
Meer artikelen met dit thema
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Einde aan 'omchecken' in zicht
14 feb om 10:06 uurHet verplichte omchecken bij een overstap tussen verschillende vervoerders lijkt binnenkort tot het verleden te…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov 2024Van 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt 2024Portugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt 2024VDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul 2024De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr 2024VDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Reactie toevoegen