De Parijse vervoerder RATP wil in 2025 80 procent van haar bussen elektrisch aangedreven hebben. De overige 20 procent moet rijden op CNG. Dat zei hoofd Rollend Busmaterieel Marie-Claude Dupuis gisteren tegen een Nederlandse delegatie op de beurs Transports Publics in Parijs.
RATP wil 80% elektrische bussen in 2025
RATP heeft een vloot van 4500 bussen. 3600 daarvan moeten binnen tien jaar volledig elektrisch worden aangedreven. "Hybride is niet interessant voor ons", zei Dupuis, De aanschaf- en onderhoudskosten zijn te hoog. "Twee motoren in één bus onderhouden is niet ideaal."
De Parijse vervoerder zet daarbij in op 's nachts laden en niet op snelladen tijdens de rit of aan het eind van de lijnen. Met de stand van de huidige techniek is overschakelen op 100 procent elektrisch rijden nog niet haalbaar. Sommige bussen rijden meer dan 250 kilometer per dag – een actieradius die voor de meeste bussen nog niet haalbaar is. Dupuis liet doorschemeren dat ze volledig elektrisch rijden wel ziet zitten, maar het management van RATP is huiverig. "Aan de andere kant heb ik 15.000 fans", zei ze, doelend op het rijdend personeel. "Die roepen: Zo krijg ik een andere baan!"
De Chinese fabrikant BYD zal vanaf september zes maanden lang een elektrische 12-meterbus op proef laten rijden in de Franse hoofdstad. China wordt gezien als absolute wereldleider op het gebied van elektrisch rijden. "Maar dat komt vooral door de Chinese manier van doen. Als de overheid zegt dat er 3000 elektrische bussen in een jaar moeten komen, dan komen die er ook en worden er geen vragen gesteld over total cost of ownership", aldus François Regembal, technisch directeur bij Transdev.
Nederland is wat Regembal betreft de Europese koploper als het gaat om duurzaam openbaar vervoer, met Frankrijk als goede tweede. Het verschil volgens hem tussen de twee landen: "Jullie hebben als doel dat in 2025 al het ov zero emissie moet zijn. Zero emissie is helder. Maar in Frankrijk is het doel low emission. Dan krijg je dus discussie over: wat is low emission?"
Transdev-dochter Connexxion/Hermes won in december de concessie Zuidoost-Brabant met de belofte om vanaf 2020 alleen nog maar met elektrische bussen in Eindhoven te rijden. Overigens was Hermes de enige bieder op die concessie.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen