Waarde ov wordt sterk onderschat

Waarde ov wordt sterk onderschat

door R. van der Bijl, M. Maartens en N. van Oort in rubriek algemeen
Reacties uitgeschakeld voor Waarde ov wordt sterk onderschat

De waarde van openbaar vervoer wordt stelselmatig onderschat. Vaak draait het alleen om kosten van infrastructuur en exploitatie. 5xE is een betere manier om het ov op waarde te schatten voor effectieve mobiliteit, een efficiënte stad, economie, milieu (environment) en sociale cohesie (equity).

Op elk vakcongres hoor je tegenwoordig dat het openbaar vervoer zijn langste tijd heeft gehad. Het gaat het onderspit delven door de opkomst van e-bike (grote actieradius), Mobility as a Service (al het vervoer in één app) en zelfrijdende auto (treintjes op de snelweg). Dat roept de vraag op wat het bestaansrecht is van ov. Welke waarde voegt een net van bussen, trams, metro’s en treinen nog toe? Voor ov-reizigers, voor een stedelijk gebied en voor heel Nederland?

De waarde van ov lijkt een simpele invuloefening. De bekendste methode om nieuwe projecten te beoordelen is de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA). Rolt daar een positief getal uit, dan levert het de samenleving per saldo meer welvaart op. Bij ov-projecten komt de MKBA – ondanks de M van maatschappelijk – met de baten vaak niet verder dan vervoerwaarde (aantal extra reizigers) en reistijdwinst (hoeveel sneller arriveren mensen op hun bestemming). Bij grote investeringen

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook