Voor 2020 rijden er geen treinen over de Friesenbrücke bij Weener. De provincie Groningen legt zich daarbij neer. Wel rijdt de trein vanuit Nederland vanaf 1 november weer door naar Weener.
Nieuwbouw Friesenbrücke kan niet sneller
Dat is de uitkomst van het overleg dat de provincie Groningen samen met de deelstaat Niedersachsen had met Deutsche Bahn in Berlijn. "Wat nu op tafel ligt is heel reëel. Ik heb niet de indruk dat het sneller kan", aldus de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper.
De brug over de Ems bij Weener werd eind vorig jaar geramd door een kustvaarder. Drie van de zeven brugdelen werden daarbij ernstig beschadigd. Een brugdeel, het klapdeel, moet helemaal vervangen worden, de andere twee vereisen grondig herstel. Volgens Gräper duurt dat herstel tenminste tot 2020, vanwege de ruimtelijke en planologische procedures in Duitsland. "Er zijn in Duitsland veel meer beroep- en bezwaarmogelijkheden", aldus Gräper.
Daarbij komt dat het project behoorlijk complex is. De brug is een monument, het water in de Ems stroomt snel en er is sprake van druk scheepvaartverkeer. Onduidelijk is nog hoe de ondergrond eraantoe is. Gräper: "Blijkt die ook instabiel, dan kan er zomaar nog een jaar bouwtijd bovenop komen. Voor 2020 rijdt er dus geen trein vanuit Nederland door naar Leer."
"Het goede nieuws is in ieder geval dat de scenario's van een bouwtijd van 10 tot 12 jaar, waar in mei nog over gesproken werd, van tafel zijn", vervolgt Gräper. "En er wordt tegelijkertijd gekeken naar verbeteringen aan de brug." Zo moet de brug in de toekomst sneller open en dicht kunnen, zodat het spoor meer beschikbaar is en wordt de maximum snelheid over de brug verhoogd naar 120 kilometer per uur. Ook kijken de Duitsers naar een betere oplossing voor het uittakelen van de brug bij het passeren van een cruiseschip van de werf Meyer, iets stroomopwaarts.
Arriva gaat vanaf 1 november weer doorrijden naar Weener. "Dan hebben we in ieder geval weer een internationale spoorverbinding", concludeert Gräper nuchter.
Lees ook: Wunderline: doortreinen naar Bremen
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Ik weet dat het bijkans vloeken in de kerk is, maar ik blijf nog maar weer 'es noemen dat er in Rotterdam een ongebruikte tweedehands Hefbrug aanwezig is, die ontwerptechnisch alle Meyer-schepen fluitend aankan. Met een flinke drijvende dok is ie daar zo heen te varen. Scheelt toch flink in bouwtijd en kosten. Maar goed: pragmatiek, historie en emotie gaan wel vaker niet zo goed samen. Rotterdam vs Duitsland is gevoelsmatig een lastig puntje. Anderzijds zou daarmee de monumentale Hef wel weer in volle glorie kunnenfunctioneren, sterker nog: zelfs hoger dan de huidige bouw. De Hef is namelijk indertijd "voorontworpen" op een verdere verhoging van de doorvaarthoogte. Dat zou bij Weener de hele boten-problematiek in 1 klap oplossen.
Ingediend door asierts op di, 11/10/2016 - 16:44
En het zou me niet verbazen als de meeste internationaal-maritiem denkende Rotterdammers vanuit het bekende credo "geen woorden maar daden" daar ook wel wat voor voelen. Een langzaam maar zeker wegroestend statisch momument is leuk, maar een momumentale brug als nieuw en in vol bedrijf, met megagrote schepen eronderdoor, is misschien nog wel veel mooier ! Het kan een toeristische attractie worden, en ik zie nog wel drommen Rotterdammers trots naar Weener komen voor "hun" brug.
Ingediend door asierts op di, 11/10/2016 - 16:53
Je bevindt je bij Weener in een wat achtergebleven gebied waar daarnaast ook een nog niet zo OV-vriendelijk-ingestelde mentaliteit heerst, (vooral in de dorpen, waar het NIMBY-syndroom het allergrootst is). Het heropenen van de lijn naar Aurich bijv. heeft nog altijd heel wat voeten in aarde, (in een deelstaat als Baden-Württemberg zou op een soortgelijke lijn al 5 jaar geleden de eerste trein hebben gereden). In dat soort gebieden heeft men zoiets van: "elke dag dat er geen trein door ons dorpje rijdt is mooi meegenomen!".
Ingediend door David Nijenhuis op do, 20/10/2016 - 00:34
Reactie toevoegen