Syntus gaat 340 deelfietsen plaatsen in 26 fietscarrousels bij bushaltes op de Veluwe en in Leusden. Via de app van Syntus kan de reiziger een ‘KeoBike’ reserveren en het slot openen.
Syntus plaatst 340 fietsen bij 26 bushaltes
Syntus begint bij de start van de nieuwe concessie op 11 december met 140 deelfietsen: 80 fietsen in Leusden op vier locaties, en 60 fietsen in Apeldoorn op vijf locaties. Het systeem wordt vanmiddag gepresenteerd in Apeldoorn. Syntus heeft het fietsdeelsysteem opgezet als natransport voor frequente reizigers, voor de last mile dus, van de bushalte naar het werk.
Rob Plooy, manager flexibele diensten van Syntus legt uit: “Reizigers komen bijvoorbeeld op het busstation van Apeldoorn aan en moeten daar overstappen om deels via dezelfde weg terug te reizen naar het bedrijventerrein waar ze werken. Dan is het handiger als ze aan de rand van Apeldoorn kunnen overstappen op een deelfiets.”
Van Moof
De naam KeoBike verwijst naar de Franse moeder van Syntus, Keolis. Dit bedrijf heeft zelf in een aantal Franse steden een fietsdeelsysteem à la Velib in Parijs. Het project dat nu in Gelderland en Utrecht van start gaat is echter geheel Nederlands en sluit anders dan het Franse systeem direct aan op het ov.
In Apeldoorn komen stijlvolle Van Moof-fietsen, zwart met Syntus-blauwe spatborden. In Leusden Union-fietsen, gemaakt door de PON-groep uit de regio. Op de fietsen zit een elektronisch fietsslot van Mobilock, dat is aangesloten op het Internet of Things. Hierdoor kan de fiets continu worden gevolgd. Daarnaast zit er in het slot een I-beacon dat via bluetooth met de app op je smartphone communiceert.
Carrousel
Via de Syntus-app kan de klant straks reisadvies opvragen, vraagafhankelijk vervoer boeken (de Kolibri) en een deelfiets boeken en betalen. De KeoBike is dus, anders dan de OV-fiets, te reserveren. En in tegenstelling tot de OV-fiets mag je de KeoBike op een andere locatie inleveren dan waar je hem hebt gehuurd.
[embed]https://youtu.be/qSN4Te51qGw[/embed]
De fietsen hangen in een overdekte carrousel, gemaakt door Lo Minck Systemen, waarin plaats is voor 20 fietsen. De carrousel zet een fiets klaar voor de klant voor de opening. De overkapping heeft twee zonnepanelen die voor de stroomvoorziening zorgen. Het onderhoud en het herverdelen van de fietsen over de verschillende locaties gebeurt op de Veluwe door de Felua-groep, een maatschappelijke onderneming uit Apeldoorn die veel ervaring heeft met fietsreparatie.
Radio Kootwijk
Doel van Syntus is 100 deelfietsen in Leusden op 6 locaties en 240 fietsen op de Veluwe bij 20 bushaltes. De fietscarrousels komen vooral in de grote kernen. Naast Apeldoorn zijn dat Harderwijk en Ede-Wageningen. Daarnaast komt er waarschijnlijk een carrousel op transferium Wittenberg bij Epe/Vaassen en Otterlo. Vanaf Wittenberg ligt Radio Kootwijk onder fietsbereik.
Fietsdeelsystemen lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten. Jarenlang was alleen OV-fiets succesvol in Nederland. Afgelopen jaar werden Hopperpoint in Eindhoven en Tilburg, en Gobike in Rotterdam gepresenteerd. Komend jaar gaan onder andere Urbee in Amsterdam, en HelloBike op de Zuidas van start. Naar verwachting volgen er meer. Syntus is, na NS met OV-fiets, de eerste vervoerder met een fietsdeelsysteem.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Het is me niet gelukt om de fiets uit de standaard te tillen. Met hulp van een vriendelijke voorbijganger wel gelukkig.
De fietsen zijn te zwaar voor mij :-(
Ingediend door Jennifer op wo, 15/02/2017 - 09:15
Fiets is zeer zwaar en onhandig, de app deed het soms totaal niet en kon ik de fiets niet op slot zetten. Heb deze na 1h weer terug gebracht omdat het meer een straf was om deze te gebruiken. :-( waardeloos.
Ingediend door Peter op zo, 09/04/2017 - 18:22
waardeloos systeem. het lukte mij al helemaal niet. Gelukkig een lieve buurvrouw met een oude fiets. systeem maastricht ideaal. afgelopen weekend gebruik van gemaakt.
Ingediend door FRANK op di, 25/04/2017 - 21:50
Een keer gebruik van gemaakt. Gedoe was het. Zet gewoon goede stalling neer. Dat hoge uitpakken en dat lompe slot werkt niet! De app is waardeloos
Ingediend door Philip op ma, 12/06/2017 - 08:46
Ik ben al een tijdje opzoek naar de app, of hoe ik een fiets kan reserveren maar dit is me nog steeds niet gelukt.
Ingediend door Caressa op ma, 16/10/2017 - 12:11
Reactie toevoegen