Connexxion heeft een nieuwe reisinformatie- en betaalapp gelanceerd. Met Tranzer wil de vervoerder vooral de incidentele reiziger bedienen. De app is eveneens onderdeel van de proef met één keer in- en uitchecken op de Valleilijn.
Tranzer nu nog beperkt in gebruik
De app Tranzer is sinds deze week te downloaden voor Android en Apple. Met een persoonlijk account kun je een reis zoeken. Je krijgt onder meer de snelste en goedkoopste optie. Afrekenen gaat via iDeal of creditcard. Een QR-code is vervolgens je vervoerbewijs. Tranzer is een onafhankelijk bedrijf, onderdeel van Data-Lab in Amersfoort
Een overzicht van reismogelijkheden
De huidige functionaliteiten zijn nog erg beperkt. Connexxion heeft de ambitie om de app voor alle modaliteiten (dus ook bussen, trams en metro's van andere vervoerders) te laten gelden, maar zo ver is het nog niet. Kaartjes zijn alleen te bestellen voor de trein en Uber, maar bij dat taxibedrijf word je weer verwezen naar de Uber-app. Bovendien is de app alleen in het Engels en kan je alleen de eerstvolgende reismogelijkheid opvragen. Al met al zijn de mogelijkheden op dit moment minder dan bij bijvoorbeeld de NS-reisplanner. Ook daar kun je treinkaartjes kopen en per QR-code reizen. Op korte termijn wil Connexxion wel haar eigen bussen toevoegen.
Niet alle kaartjes zijn nog te bestellen.
Net als bij de NS-app, zijn de kaartjes alleen tegen vol tarief te krijgen; kortingsproducten worden niet ondersteund. Ook een via-bestemming toevoegen is niet mogelijk, Een Tranzer-vervoerbewijs is altijd een enkele reis, net als bij de OV-chipkaart. Een vervoerbewijs is na aankoop de hele dag geldig, de reis kan naar wens worden onderbroken. Ook is het mogelijk om voor meerdere mensen een ticket aan te schaffen. De handling zit bij Tranzer zelf.
Valleilijn
De Tranzer-app is een van de proeven die op de deze week gelanceerde website valleilijnproef.nl staan. Reizigers die mee willen doen kunnen zich aanmelden als deelnemer aan de proeven om niet meer om te checken als ze van NS overstappen op Connexxion of omgekeerd. Tijdens de proefperiode wordt een drietal proeven gedaan met verschillende reismogelijkheden, zoals het kopen van een e-ticket via de mobiele telefoon, reisregistratie door middel van GPS en achteraf betalen.
De pilot wordt na een jaar geëvalueerd. Na evaluatie van elk van de proeven, zal gekeken worden welke toepassingen mogelijk ingezet kunnen worden om enkelvoudig in- en uitchecken in het spoordomein in de overige delen in Nederland te ondersteunen. Hierover zullen dan treinvervoerders en overheden met elkaar in gesprek gaan.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Reactie toevoegen