Het college van B&W van Leiden heeft bepaald dat het nieuwe busstation bij Leiden Centraal blijft op de plaats waar het nu is. Tegen de voorkeurslocatie aan de andere kant van het spoor, het Terweepark, was te veel verzet gerezen.
Busstation Leiden blijft op huidige locatie
Het college beloofde begin dit jaar om de verhuizing van het busstation naar het Terweepark te vergelijken met de huidige locatie. De gemeenteraad zou dan eind dit jaar de knoop mogen doorhakken. Maar dat doet het college nu zelf al. Verder uitstel van de locatiekeuze houdt allerlei bouwplannen rond Leiden Centraal op, en daar wil het college een eind aan maken.
Het voornemen om het busstation naar het kleine Terweepark te verhuizen leverde de gemeente veel kritiek op. Omwonenden protesteerden tegen de vele extra bussen langs hun woning, terwijl de provincie en de regiogemeenten opzagen tegen de extra investeringen en de onaantrekkelijke ligging ten opzichte van het station.
Het college van Leiden belooft dat het nieuwe busstation goed wordt ingepast. Mogelijk wordt het in de toekomst geïntegreerd met het station, zodanig dat het een mogelijke uitbreiding van Leiden Centraal niet belemmert. Rond het busstation komt een ‘levendige plint waarmee de pleinfunctie wordt versterkt’, aldus het college.

© Michiel Verbeek
Meer artikelen met dit thema
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Misschien kan leiden een voorbeeld nemen aan Breda. Daar is het busstation ook deel geworden van een gebouw.
Dan wachten de busreizigers eindelijk eens in een overdekte ruimte zonder wind en regen.
Peter
Ingediend door PeterHaaswijk op vr, 22/09/2017 - 10:46
Als je de euro's meeneemt om een volkomen nieuw stationsgebouw te bouwen, dan kan het, maar misschien eerst eens gaan sparen?
Ingediend door Alexander op vr, 22/09/2017 - 13:30
Een nieuw stations gebouw is niet nodig voor een verbeterd busstation. Maar het zou wel beter zijn. Wachten op de bus is altijd al oncomfortabel geweest. Een veranderd stations gebouw zal nodig worden als er een tram naar Leiden CS zou komen.
Peter
Ingediend door PeterHaaswijk op di, 26/09/2017 - 16:36
Ik zeg doen, die tram!
Ingediend door vik op vr, 29/09/2017 - 13:44
Elke verandering is niet altijd een verbetering, zei mijn inmiddels overleden vader eens, en dat geldt zeker voor het busstation Leiden dat nu bij de hoofdingang direct zichtbaar is voor de reizigers. Betere schuilmogelijkheden en goede reisinformatie zijn enkele punten die meer zoden aan de dag legt en als er een tram komt, zoals ooit de bedoeling was geweest, dan is dat zeker de kerst op de taart...!
Frans Eekhout
Ingediend door Frans Eekhout op vr, 29/09/2017 - 23:23
Reactie toevoegen