Westbahn leeft van klanttevredenheid

Westbahn leeft van klanttevredenheid

door in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Westbahn leeft van klanttevredenheid

Sinds 2011 moeten de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB concurrentie naast zich dulden. De private vervoerder Westbahn rijdt tussen Wenen en Salzburg. 85 procent van het personeel houdt zich bezig met klanten en dat betaalt zich uit: het bedrijf kent een klanttevredenheidspercentage van 98 procent.

Het hoofdkantoor van Westbahn op de eerste verdieping van het Westbahnhof in Wenen kun je als lichtelijk chaotisch typeren. Het is een komen en gaan van rijdend personeel dat pauzeert tussen de units met de afdelingen, zoals marketing (één persoon, die ook nog sales doet) en communicatie (eveneens één persoon). Het tekent de efficiency van het bedrijf. Op kantoor werken slechts dertig mensen. De rest van het personeel, in totaal ongeveer 250 mensen, houdt zich bezig met het rijden en onderhoud van de treinen. De organisatie is, helemaal naar Oostenrijkse begrippen, zo plat als een dubbeltje.

Westbahn werd in 2008 opgericht als dochteronderneming van Rail Holding AG door Hans Peter Haselsteiner, topondernemer en eigenaar van een groot bouwconcern, en Stefan Wehinger, ex-topman bij ÖBB. In 2011 reed de eerste trein. Niet lang daarna vertrok Wehinger na onenigheid over de koers van het bedrijf. Hij koos voor de harde lijn ten opzichte van zijn voormalige werkgever

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook