Duitse regio’s besteden tram-treinen aan

Duitse regio’s besteden tram-treinen aan

Vijf Duitse regionale ov-autoriteiten hebben een akkoord getekend om samen een bestelling van maximaal 240 tram-treinen aan te besteden. Samen hopen zij aanzienlijk op de kosten te besparen.

Het principe van de tram-trein wordt in Duitsland het Karlsruher Modell genoemd. In deze Duitse stad werden in 1992 voor het eerst spoor en tram gecombineerd.

De vijf deelnemende partijen die het akkoord ondertekenden, zijn het Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), het Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), de Erms-Neckar-Bahn AG (ENAG), Saarbahn Netz en het Verkehrsverbund Mittelsachsen (VMS).

De VBK en AVG zullen de aanbesteding gaan leiden, omdat zij met 150 voertuigen het grootste deel van de bestelling in beslag nemen. Deze twee partijen zijn beide in en om Karlsruhe actief. Het is de bedoeling dat de voertuigen in 2025 gaan rijden. Of er daadwerkelijk 240 tram-treinen worden besteld, is nog afhankelijk van contractonderhandelingen met de vervoerders.

Lees ook: Tram-trein is soms een optie

Gestandaardiseerd concept
De ov-autoriteiten werken al sinds juli 2017 samen in het VDV-TramTrain-project. Dit project werd in het leven geroepen om het Karlsruhe Modell levensvatbaar te houden De samenwerking leidde al tot de ontwikkeling van één gestandaardiseerd voertuigconcept. Hierdoor vallen de aanschafkosten naar verwachting met 1 miljoen euro per voertuig lager uit.

Thorsten Erlenkötter, projectmanager van het tram-treinproject, legt uit dat de lagere eenheidskosten per voertuig voortkomen uit het feit dat de ontwikkelings- en autorisatiekosten nu over een grotere hoeveelheid voertuigen kunnen worden verdeeld.

“Vanuit het standaard voertuigconcept kunnen ov-bedrijven vervolgens hun eigen varianten afleiden.” Zo willen de projectpartners allemaal hun eigen apparatuur en bedrijfskleuren gebruiken. Wel hebben alle voertuigen dezelfde eigenschappen; zo zijn onder meer de aandrijving en de veiligheidssystemen identiek.

Eén reactie

  1. Arjan Krabbenbos
    1 april 2019 om 19:54- Reageren

    De sneltram Maastricht (NL) naar Hasselt (B) laten rijden over de voormalige goederenlijn . Zodoende kost het minder geld, biedt meer reizigers naar treinstations en hun verbindingen met een optie tot verlenging tot station Maastricht Randwyck. bij dit laatste genoemde station bevinden zich het Academisch Ziekenhuis en Beursgebouw MECC! Zo sla je meerdere vliegen in een klap en het voorkomt een extra overstap bij Mois Sacrum en een peperduur traject.
    Bovendien kun je van het overgebleven geld , andere verbindingen uitbouwen, c.q verbeteren.

Laat een reactie achter

Lees ook