FlixTrain wil vijf routes rijden in Frankrijk

FlixTrain wil vijf routes rijden in Frankrijk

door Quintus Vosman in rubriek buitenland
1 reactie

De Franse dochtermaatschappij van FlixTrain heeft treinpaden aangevraagd op vijf routes in Frankrijk, waarvan één internationale route.

Daarmee zet het bedrijf een belangrijke stap om passagiersvervoer op het Franse spoorwegnet te gaan verrichten. Het vervoer zal alleen plaatsvinden op het conventionele spoorwegnet. Vervoer via de hogesnelheidslijnen is uitgesloten. De aanvraag voor treinpaden is ingediend bij de Franse regulerende instantie Arafer.

De vijf routes waarvoor FlixTrain een aanvraag voor capaciteit heeft ingediend, zijn:

  • Paris Austerlitz–Bordeaux Saint Jean. Het gaat om getrokken materieel met een elektrische locomotief. Twee treinstellen per dag stoppen op vijf tussengelegen stations.
  • Paris Bercy–Toulouse Matabiau. Twee treinstellen per dag verbinden beide steden. Ze halteren op zeven stations.
  • Paris Bercy–Nice. Een nachttrein. Eén treinstel per dag. De trein stopt op negen tussengelegen stations.
  • Paris Bercy–Lyon Perrache. De treindienst telt vijf treinstellen per dag met stops op drie tussengelegen stations.
  • Paris Gare du Nord–Brussel Noord. Deze internationale trein rijdt via de klassieke lijn met grenspassage via Maubeuge–Quevy (België), waarover alle verkeer tussen Brussel en Parijs verliep voordat Thalys van start ging. De aangemelde frequentie is zeven treinstellen per dag met een regelmatige 2-uur-interval. Met stop in Saint- Quentin.

In Parijs gebruikt FlixTrain station Paris Bercy als centrale plaats voor haar activiteiten. Het station ligt dicht bij Paris Gare de Lyon en bij opstelterreinen waar de treinen verzorgd worden. De aanvraag betreft exploitatie met getrokken treinen met een elektrische locomotief. Nog niet bekend is met welk materieel FlixTrain gaat rijden in Frankrijk.

Procedure
Nu de aanvraag voor treinpaden is ingediend, hebben ov-autoriteiten, in wier opdracht de treinen rijden, een maand de tijd om een onderzoek aan te vragen bij Arafer. Deze moet dan bekijken in hoeverre de private treindiensten van FlixTrain een nadelig effect hebben op publieke treindiensten.

FlixTrain rijdt al enige jaren in Duitsland als onderdeel van FlixMobility, waaronder ook het veel bekendere FlixBus valt. In Duitsland houdt FlixTrain zich bezig met de kaartverkoop en heeft een samenwerking met een dochterbedrijf van het Tsjechische Leo Express voor het exploiteren van de treindienst. In Duitsland rijdt FlixTrain op de verbindingen Berlijn–Keulen, Berlijn–Stuttgart, Keulen–Hamburg en de nachttrein Hamburg–Lörrach.

In het langeafstandsverkeer is al langere tijd Thello actief. Dit bedrijf, waarin oorspronkelijk SNCF deelnam, exploiteert zowel nacht- als dagtreinen tussen Frankrijk en Italië. Ook had het bedrijf ooit plannen om tussen Brussel en Parijs te rijden, zoals FlixTrain nu wil.

Eén reactie

  1. John Kokje... Als het lukt, net zoals de bussen thans, wordt dat een machtig alternatief voor de gebruikelijke onderneming(en). Nu ook nog verbindingen met Nederland en het zal prima lukken, denk ik.
    24 juni 2019 om 18:10- Reageren

    Laat dit vooral lukken. Prima alternatief tegen de gevestigde orde. Ook aansluiting op Nederland graag.

Laat een reactie achter

Lees ook