‘PHS blijft binnen planning én budget’
dossier PHS

‘PHS blijft binnen planning én budget’

Na de frequentieverhoging op de spoorverbinding Amsterdam–Eindhoven, volgen tot eind 2028 vanuit het programma hoogfrequent spoor (PHS) nog eens vijf corridors waar een tienminutentreinen gaan rijden.

Jaap Balkenende, programmamanager PHS namens ProRail, begeleidt al meer dan 30 jaar grote spoorprojecten. Met succes.

Vanuit zijn werkkamer in het Sypesteyn-gebouw kijkt Balkenende uit op de sporen bij Utrecht Centraal. De ombouw van het Utrechtse emplacement is een van de vele projecten die hij volgens het boekje heeft afgerond. Grote spoorprojecten lopen in de publieke beleving altijd vertraging op en worden steevast duurder. Jaap Balkenende: “In de 12 jaar dat het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) bestaat, heeft ProRail gemiddeld 5 procent minder uitgegeven dan begroot. Ik doe al spoorprojecten sinds 1989. Alle projecten waren steeds op tijd klaar en bleven binnen het budget.” De projecten van Balkenende waren niet de minste: 16 jaar Betuweroute, de ombouw van Utrecht Centraal, de Hanzelijn en het lopende project vier sporen tussen Schiphol en Lelystad.

Intensievere benutting 
Met het Programma Hoogfrequent Spoor (3,6 miljard euro tot 2028) gaat het ‘hartstikke goed’, volgens Balkenende. Nog zo’n misverstand: “PHS wordt gezien als een infraprogramma, maar is in feite een vertaling van de toenemende vervoervraag in infra-oplossingen

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook