Vanaf deze week zijn er geen verkeersregelaars meer nodig bij de spoorwegovergangen van de Hoekse Lijn. Uit de testresultaten van de laatste softwareversie blijkt dat de overwegbeveiliging in orde is.
Software Hoekse Lijn na malheur nu in orde
Of de Hoekse Lijn dit jaar nog gaat rijden durft projectmanager Sipke van der Linden nog niet met zekerheid te zeggen. Bij de overweg Deltaweg in Maassluis werkte de spoorbeveiliging niet adequaat, vertelt Van der Linden in het komende nummer van OV-Magazine. Als twee metro’s kort na elkaar passeerden, gingen de spoorbomen tussendoor heel even open en dan meteen weer dicht. En dus moest er een nieuw stukje Software worden geschreven. “Naast de general application moet de leverancier voor elke overweg ook een specific application schrijven”, zo leerde Van der Linden. “Dat is behoorlijk complex, want elke overweg heeft een eigen dynamiek.“
Indienststellingsvergunning
Het aantal metro's waarmee wordt getest, is sinds vorige week uitgebreid. Daarnaast rijden de testmetro's op hogere snelheid. Als de software binnenkort volledig is getest en veilig bevonden, is het tijd om de indienststellingsvergunning binnen te slepen. “Wij moeten eerst alle safety cases afronden voor exploitatie, beheer en onderhoud”, vertelt Van der Linden. “Daarna kunnen we een ISA-verklaring van RicardoRail krijgen voor de veiligheid en geeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een advies aan concessieverlener MRDH. Dat kan pas als Bombardier een veiligheidsverklaring heeft afgegeven.” Het aantal metro's waarmee wordt getest, is sinds vorige week uitgebreid. Daarnaast rijden de testmetro's op hogere snelheid.
Software lag vaker dwars
Het is niet de eerste keer dat softwareproblemen het project parten spelen. Aanvankelijk zou de Hoekse Lijn in september 2017 al gaan rijden. Nadat die datum niet werd gehaald, werd Van der Linden als projectmanager aangesteld. Na een kritische audit in februari 2018 moest wethouder Pex Langenberg het veld ruimen en in augustus 2018 verwachtte de nieuwe wethouder, Adriaan Visser, dat de Hoekse Lijn in november van dat jaar zou rijden, maar ook toen lag de software dwars.
Van der Linden: “Bij een ‘normale’ metro rijd je van station naar station, zonder kruisend verkeer. Dan heb je aan een general application genoeg. Op deze route liggen negen overwegen en twee overpaden, rijdt zowel goederen- als personenvervoer en er liggen ook nog twee spoorbruggen in het traject. Achteraf zou je kunnen zeggen: had maar gekozen voor ongelijkvloerse kruisingen. Maar ja, dat is achteraf praten”, zegt de projectmanager.
Wilt u het magazine ontvangen? Word dan abonnee.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Wat is er ingewikkeld en complex aan een overweg? Wat is er ingewikkeld en complex aan veiligheidssoftware? Alleen deze 2 uitspraken al zeggen genoeg. Gewoon weer civiel & (werktuig)bouwkunde die NUL opleiding & kennis & zelfs ook maar enige basale professionaliteit met software/ICT hebben. Dit is een levensgevaarlijk kennisprobleem. Als je geen verstand van zaken hebt, bemoei je er dan ook niet mee, zeker niet als het om veiligheidskritieke zaken gaat. Zie het eerdere metro-ongeluk bij Forepark. Er is NIETS geleerd. Beunhazen in de spoorbeveiliging, je moet het maar durven...
Ingediend door asierts op ma, 03/06/2019 - 17:01
En voor de redactie nog effe dit. De subkop "Software lag vaker dwars" is borrelpraat. Software ligt niet dwars.
Systemen worden gemodelleerd, ontworpen en geprogrammeerd door mensen, onder verantwoordelijkheid van de leverancier. Bij veiligheidssystemen is dat proces een bewezen sluitend *georganiseerd* en bewezen sluitend *gecontroleerd* proces. of dat nu met relais & draadjes, of met software gaat: de aanpak is hetzelfde. Als zoiets toch fout gaat, dan is dat een ernstig veiligheidsincident, dat onverwijld gemeld dient te worden bij de Inspectie. De oorzaak van de fout (de directe fout EN de eventuele achterliggende oorzaken / omstandigheden) moeten boven water komen en aangepakt.
Ingediend door asierts op ma, 03/06/2019 - 17:44
Was vanmiddag na mijn werk gaan kijken bij het station Vlaardingen West. De eerste dag dat er geen overwegwachters aan de geplaagde overwegen van d nieuwe metroverbinding aan de Hoekse lijn waren. Tot nu toe gingen de bomen keurig op tijd open en dicht. We wachten al bijna twee jaar op reizigersvervoer op deze verlengde metrolijn. Softwareproblematiek en het gedeeltelijke mede gebruik van goederentreinen op dit traject maakt indienstelling ervan een stuk gecompliceerder. Daarom hoop ik dat het gefaseerd open gaat, waarbij vervangbussen indien van problemen een deel van het aanloopproces kinnen opvangen. Maar ook strandtenthouders, forenzen, dagjesmensen en chauffeurs van de nu nog ingezette vervangbussen worden er een beetje ongeduldiger over, hoe lang het nu wel zal zijn voordat de eerste metro gaat rijden. Het had in september 2017 moeten gaan gebeuren, maar de vertragingen werden langer en hopelijk komt hier spoedig een einde aan. Word het augustus of september 2019 of weer later?
In ieder geval zal het nieuwe trajectdeel Hoek van Holland Haven-Hoek van Holland Strand niet voor 2021 gereed zijn. Daarom zullen er nog wat pendelbussen achter de hand moeten worden gehouden .Als alles hopelijk per 2021 gereed is, zal er een mooie snelle verbinding zijn tussen het strand en de stad Rotterdam, waar mijn woonplaats Maassluis en Vlaardingen beide drie stations van hebben. Bovendien kun je als de metro rijdt overstappen op drie NS Stations te weten: Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak en Rotterdam Alexander. Voorheen in de NS Sprintertijd was het alleen overstappen mogelijk te Schiedam Centrum.
Ingediend door Arjan Krabbenbos op ma, 03/06/2019 - 21:56
@Arjen: benieuwd hoe je reageert als er straks een moeder + kind doodgereden wordt door een onontdekte veiligheidsfout. Dit is geen computerspelletje, dit zijn mensenlevenskritieke systemen. Deze projectleider lijkt op basis van het hierboven geciteerde geen enkele kennis noch zwaardrukkend verantwoordelijkheidsbesef te hebben over waar ie verantwoordelijk voor is. De wijze waarop leverancier B. al jarenlang zonder merkbare verbetering omgaat met veiligheidssoftware (zie ook drama Traxx-MS140-loc HSL-Zuid) lijkt nog het meeste op de Zweedse kok van de Muppetshow - maar daar kan je tenminste nog om lachen. Het allerergste: de volgende keer wint B. gewoon weer de aanbesteding - want opnieuw de goedkoopste inschrijver. Welkom in de inhoudsloze wereld van inkopers en procesmanagers.
Ingediend door asierts op ma, 03/06/2019 - 22:44
Deze meneer heeft zelf nul-komma-nul software achtergrond.
Ingediend door Tim H op di, 04/06/2019 - 08:27
Eens met Asierts. Software de schuld geven is zo makkelijk. De software geschreven door mensen. Ondertussen wachten we al twee jaar op degelijk vervoer. Wat arjan zegt klopt overigens niet helemaal. Vroeger stopte de trein ook gewoon netjes op Rotterdam Centraal. Perfect overstap naar de rest van de wereld. Nu moet je kiezen voor Schiedam Centrum of overstappen op Beurs wat weer extra reistijd betekent. Vroeger zat ik in 12 minuten van Vlaardingen op Rotterdam Centraal waar ik toevallig ook op 1 minuut vandaan werk. Het wordt er niet beter op met de metro zo. Erg jammer dat het software loze boemeltje ooit is opgeruimd.
Ingediend door Jacio op di, 04/06/2019 - 18:26
Je hoort het die leverancier zeggen:
“Naast de general application moet de leverancier voor elke overweg ook een specific application schrijven”, zo leerde Van der Linden. “Dat is behoooorlijk complex!!, want èlke overweg heeft een TOTAAL eigen dynamiek, onvergelijkbaar met waar ook ter wereld.“
Ingediend door Maerin op wo, 05/06/2019 - 18:38
Reactie toevoegen