Arriva heeft de aanbesteding van de Limburgse MaaS-pilot ‘Grenzeloze Mobiliteit’ gewonnen. Voor de pilot wordt de Via-Go reisapp ontwikkeld waarmee reizen van deur-tot-deur mogelijk wordt gemaakt.
Arriva wint Limburgse MaaS-pilot
Voor de pilot wordt Via-Go gelanceerd, een reisapp waar reizen van deur-tot-deur met verschillende vervoersmogelijkheden mogelijk wordt gemaakt. De pilot in Limburg is één van de 7 nationale MaaS-pilots. De definitieve gunning is verleend op basis van offertes en demonstraties, vertelde projectleider Luc Meex van de provincie Limburg onlangs.
Vervanging huidige app
Via-Go vervangt de huidige reizigersapp van Arriva, waardoor de vervoerder direct klaar is om ook andere beschikbare modaliteiten in het reisadvies mee te kunnen nemen. Tijdens de pilot van twee jaar moet Via-Go een oplossing worden waar de persoonlijke, internationale, mobiliteitsbehoefte van reizigers in Nederland, Duitsland en België, wordt gekoppeld aan een aanbod van verschillende, duurzame mobiliteitsvormen aan weerszijden van de grens. Denk hierbij aan deelfietsen, deelauto’s, taxi en het openbaar vervoer.
Complex
Naast het ontsluiten van verschillende nationale multimodale vervoersdiensten is deze pilot extra complex omdat deze MaaS-app ook alle functionaliteiten moet bieden voor grensoverschrijdend vervoer. Projectleider Meex zegt hierover: “Dat gaat dus om een aanbod op basis van persoonlijke voorkeuren, het kunnen plannen, boeken, toegang krijgen tot het vervoersmiddel en het betalen. Daarnaast moet de reiziger ondersteund worden tijdens de reis en moet de reis onderweg aangepast kunnen worden bij incidenten of vertragingen. Daarbij mag het voor deze MaaS-reizigers niet uitmaken of ze van of naar België en Duitsland reizen.”
In het voorjaar van 2020 moet de app operationeel zijn. De app wordt vervolgens uitgebreid zodat de reizigers ook grensoverschrijdend multimodaal kunnen reizen.
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen