CROW publiceert elk jaar de Monitor zero-emissiebussen. Uit de editie van 1 januari 2025, dus met data over 2025: het nederlandse (ov)-wagenpark aan bussen is uitgebreid met 337 zero-emissiebussen. Dat brengt het totaal op 1905. De vervoerbedrijven hadden meer ZE-bussen verwacht.
EBS ontvangt elke week bussen van VDL voor Zaanstreek-Waterland. Daarmee hoopt de vervoerder nog voor de zomer volledig elektrisch te rijden. Qbuzz wacht nog op bussen van Iveco voor Zuid-Holland Noord, waar de vervoerder sinds half december het vervoer verzorgt. Qbuzz bestelde ook Yutong-bussen, en die kwamen juist weer eerder dan verwacht en rijden al in de dienstregeling.
EBS ontvangt nog steeds wekelijks bussen van VDL voor Zaanstreek-Waterland en hoopt voor de zomer volledig elektrisch te rijden. Qbuzz verwacht nog vele elektrische bussen van Iveco in Zuid-Holland Noord sinds de start van de concessie half december. De bestelde Yutong-bussen zijn juist eerder geleverd en rijden al rond in de regio.
De Ebusco-bussen voor IJssel-Vecht (EBS) zijn nog niet geleverd. Groningen-Drenthe heeft de bestelde Ebusco-bussen geannuleerd en vervangen door een order bij Yutong. De in Noord-Holland Noord uitgestroomde BYD K7-bussen keren deels weer terug bij Qbuzz in Fryslân.
Afhankelijk van fabrikanten
De vervoerders willen dus wel, maar blijken in hoge mate afhankelijk van de fabrikanten. De onzekerheid over de leveringen is groot. Dat noopt vervoerders soms tot kunstgrepen met bestaand materieel. De vervoerders grijpen soms ook naar tweedehands elektrische bussen uit het buitenland.
Niet alleen de afhankelijkheid van fabrikanten maakt de transitie naar volledig ov lastig, ook de beperkte capaciteit op het stroomnet is een uitdaging.
Ook concessieverleners zijn zich bewust van de problematiek. Zo heeft de provincie Gelderland voor de nieuwe concessie Arnhem-Nijmegen de eis losgelaten om in 2030 volledig zero-emissie te rijden.
Bekijk hier de monitor (CROW)