De ACM heeft de introductie van een MaaS-platform in opdracht van NS, GVB, RET en HTM goedgekeurd. De vervoerders worden aandeelhouders van de aparte entiteit, onder de werknaam RiVier, waar de MaaS-dienst wordt ondergebracht.
ACM keurt MaaS-dienst ov-bedrijven goed
Het platform moet in 2021 operationeel zijn, maar de tender loopt momenteel nog. Het doel is om een softwareleverancier te vinden die dit geïntegreerde technische platform kan realiseren. Het platform werkt als een ‘stekkerdoos’, waarbij mobiliteitsaanbieders en deelvervoerders enerzijds en MaaS-aanbieders anderzijds ‘inpluggen’. Het platform richt zich op vervoer in heel Nederland, waarmee het zich onderscheid van de verschillende platform van de zeven landelijke MaaS-pilots.
Maar ze zijn wel complementair, laat RET-woordvoerder Rolf Harbers weten. “We maken gebruik van de reeds beschikbare reisinformatie van de ov-bedrijven en stellen het vervoer ook ter beschikking aan de aanbieders in de regionale MaaS-pilots. Zo kunnen we van elkaar leren”.
RET-directeur Maurice Unck is blij met de goedkeuring vanuit de ACM. “De toestemming om het platform te introduceren is een grote stap: er is nu een hoop onzekerheid weggenomen. Wij roepen aanbieders van mobiliteitsdiensten en MaaS-aanbieders dan ook op om zich bij het platform te melden en het gesprek aan te gaan.”
Voorwaarden
De ACM benadrukt dat ze 'strikte voorwaarden' stelt aan de goedkeuring. Die moeten ervoor zorgen dat toegang tot het platform voor aanbieders van mobiliteitsdiensten is gewaarborgd en innovatie wordt gestimuleerd, maar dat ook een gelijk speelveld blijft bestaan. Zo moet concurrentie worden gewaarborgd, moet volgens de Autoriteit ruimte zijn voor innovatie en dat verschillende aanbieders de kans krijgen om nieuwe onderscheidende diensten te ontwikkelen. Ook controleert ACM gemeenschappelijke ondernemingen, zoals RiVier, om te zien of de markt straks nog goed functioneert.
Mede op basis van deze voorwaarden, hebben de vier vervoerders het volgende met de ACM afgesproken:
- Het platform wordt open ingericht met neutrale algoritmes die primair de reizigers dienen. De filosofie is dat het platform openstaat voor zo veel mogelijk partijen die zo laagdrempelig mogelijk bij het platform kunnen aansluiten.
- Het platform heeft geen winstoogmerk, maar moet kostendekkend zijn. De kosten worden zo veel mogelijk naar gebruik verdeeld tussen de aangesloten partijen. Deelnemende mobiliteitsaanbieders betalen voor de ontsluiting van hun diensten een bijdrage aan het platform; de MaaS-dienstverleners betalen voor het platform op basis van gebruik.
- Door te kiezen voor een nieuwe onderneming in een aparte entiteit, onder de werknaam RiVier, borgen de initiatiefnemers een correcte omgang met informatie en de privacy van betrokkenen.
Lees ook: Hoe MaaS reisgedrag kan gaan veranderen
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen