Het Amsterdams ov is een van de duurste ter wereld, blijkt uit een vergelijkend onderzoek van Simon-Kucher & Partners in 15 wereldsteden.
Amsterdams ov is duur in de wereld
Zowel de prijs van een los kaartje als van een maandabonnement is hoog in Amsterdam. De afgelopen maanden deed het Amsterdamse adviesbureau Simon-Kucher & Partners onderzoek naar de kenmerken van ov-netwerken in 15 wereldsteden: Amsterdam, Berlijn, Dubai, Londen, Madrid, Milaan, New York, Parijs, Santiago de Chile, Sao Paulo, Singapore, Sydney, Tokio, Warschau en Zürich.
Het onderzoek laat zien dat de prijs van een los ov-kaartje in Amsterdam (zonder OV-chipkaart) van de 15 onderzochte steden het hoogst is. Met € 2,80 is dat kaartje fors duurder dan in Madrid, Milaan en Parijs, waar losse kaartjes tussen de € 1,50 en € 1,70 kosten. Met een prijs van 89 euro heeft Amsterdam, na Londen, ook het duurste maandabonnement van de onderzochte steden.
Voor iemand die 20 dagen per maand werkt, is de prijs voor een maandabonnement ongeveer € 4,50 per dag. “Dit zorgt ervoor dat abonnementen in Amsterdam maar voor een beperkte groep mensen van toegevoegde waarde zijn”, zegt Jonathan van Spijker Baan, senior consultant bij Simon-Kucher. “Amsterdam zou baat hebben bij meerdere abonnementsvormen.”
Voor houders van de OV-chipkaart is de prijs iets voordeliger. Doordat de prijs afhankelijk is van de lengte van de rit is Amsterdam relatief goedkoop op korte afstanden.
Terwijl Amsterdam in absolute termen als de duurste bestempeld kan worden, is dit afgezet tegenover het inkomen van inwoners niet het geval. Zo zou een gemiddeld huishouden van vier personen in Amsterdam 267 euro aan het ov kwijt zijn, wat neerkomt op 5,5 procent van het inkomen. In New York is dat percentage 6,1 procent en in Londen zelfs 8,2 procent.
De consultants van Simon-Kucher onderzochten drie aspecten van het ov in de 15 steden: het ov-aanbod (trams, bussen, metro), tarifering en de klantervaring. Over het ov-aanbod en klantervaring publiceert het bureau later resultaten.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
niks amsterdam het duurst, dat is texel, 3 euro voor een kaartje ongeacht de afstand op dit kleine eiland, daar zijn we effe trots op, niet dus
Ingediend door Peter van der Puyl op do, 18/12/2014 - 18:59
en maandabonnement is 90 euro, hoera we zijn weer het duurst
Ingediend door Peter van der Puyl op do, 18/12/2014 - 19:02
Hoe bedoelt u een van de duurste steden, kijk naar den haag , Rotterdam en vergelijk daar de kaarten en diverse vormen eens in plaats van alleen Amsterdam, dan zult u nog van opkijken hoe mijn Amsterdam toch nog redelijk goedkoop is.
Ingediend door jaap colpaart op vr, 19/12/2014 - 08:43
Reactie toevoegen