Aquabus is de grootste stijger in de OV-Klantenbarometer 2015. Deze combinatie van vervoerder Arriva en rederij Doeksen stijgt van 8,0 naar 8,3. Aqualiner verdringt daarmee Taxicentrale Renesse (TCR) van de eerste plaats onder de vervoerders.
Aqualiner verdringt TCR van eerste plek
Het jaarlijkse onderzoek is eind 2015 uitgevoerd door de bureaus I&O Research en inno-V. Opdrachtgever is het kennisplatform CROW-KpVV namens 12 provincies en 2 metropoolregio’s. OV-Magazine laat de rapportcijfers per concessie elk jaar omrekenen naar cijfers per vervoerder. De uitslag (afgerond op één cijfer achter de komma):
1 | Aquabus | 8,3 |
TCR | 8,3 | |
3 | EBS | 7,9 |
4 | Westerschelde Ferry | 7,7 |
HTMbuzz | 7,7 | |
6 | RET | 7,6 |
Connexxion | 7,6 | |
Syntus | 7,6 | |
9 | Qbuzz | 7,5 |
Veolia | 7,5 | |
Hermes | 7,5 | |
Arriva /TCR | 7,5 | |
13 | GVB | 7,4 |
HTM | 7,4 | |
OV Regio IJsselmond | 7,4 | |
16 | NS | 7,2 |
Aqualiner exploiteert de waterbussen in en tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Andere grote stijgers zijn EBS (van een 7,7 in 2014 naar een 7,9 in 2015) en HTMbuzz (een joint venture van HTM en Qbuzz): van een 7,5 naar 7,7. EBS is daarmee de beste grotere streekvervoerder. RET is met een 7,6 de beste stadsvervoerder. Hermes is de enige daler: van een 7,6 naar een 7,5. OV Regio IJsselmond (Connexxion) is de laagst scorende streekvervoerder. Ook de overheidsbedrijven GVB, RET en NS eindigen in de laagste regionen. Bij hekkensluiter NS gaat het alleen om regionale lijnen. Het is de bedoeling dat de Intercity’s en Sprinters van NS op het hoofdrailnet een volgende keer ook meelopen in het onderzoek.
Westerschelde Ferry komt nieuw binnen op de vierde plaats. Dit nieuwe vervoerbedrijf van de provincie Zeeland vaart het voet- en fietsveer Vlissingen–Breskens nadat de vorige exploitant Veolia daarvoor had bedankt.
Klik op het plaatje hiernaast voor alle rangen en standen van de vervoerders de afgelopen 9 jaar.

Nederland 2013 Dordrecht, Drechtsteden Waterbus groeit en krijgt hoge waardering. Reizen per schip blijft belevenis. Een topnotering in de OV-Klantenbarometer lijkt gegarandeerd en het aantal reizigers blijft groeien. Zowel forensen als toeristen weten de Waterbus te vinden als verbindende factor tussen de Drechtsteden en Rotterdam. Het geheim van de Waterbus. COPYRIGHT Chris Pennarts Blokland 82 3417 MR Montfoort The Netherlands+31653309747 info@chrispennarts.nl www.chrispennarts.nl. © Chris Pennarts
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul 2024Maandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei 2024Vanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen