De proef met betalen per bankpas in het ov wordt in eerste instantie uitgevoerd door HTM en niet door NS. Dit jaar begint de proef met een laboratoriumopstelling; volgend jaar komen dan reizigers aan de beurt.
Betalen per bankpas in nieuwe Haagse trams
Eerder dit jaar, op de Dag van de Rail, kondigde Joost Mortier van NS al aan een proef te willen gaan doen met contactloos betalen per bankpas in het ov. De eerste tests worden nu in eerste instantie overgelaten aan HTM, waar NS een belang van 49 procent in heeft. Maar het is wel de bedoeling dat NS in de toekomst alsnog aansluit.
"We zullen dit jaar nog beginnen met een proefopstelling hier op ons kantoor", aldus een woordvoerster van HTM. Daarbij zal ook worden gekeken naar de interactie tussen NS en HTM als de reiziger moet uitchecken bij NS en inchecken bij HTM of andersom.
In de loop van 2015, wanneer de certificering in orde is, wordt de proef uitgebreid naar de nieuwe Avenio-trams van HTM. De apparatuur in deze trams is al geschikt voor contactloos betalen, volgens de woordvoerster. Wanneer precies die proef zal zijn in 2015, kon zij nog niet zeggen. NS zal met deze pilot ook meedoen, maar op welke manier wilde NS nog niet kwijt.
Betrokken bij de proef zijn ook TLS, validatorfabrikant Telexis en een consortium van ING, Rabobank en ABN-Amro, die het consortium ook leidt.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Stel: je moet van Den Haag naar Amsterdam. Start: bus, inchecken; overstappen op tram: uitchecken bus/inchecken tram. Dan naar de trein: uitchecken tram/inchecken trein. Amsterdam: uitchecken trein, inchecken tram. Overstappen: uitchecken tram inchecken bus en dan eindbestemming: uitchecken. Zoveel keer in- en uitchecken, dat kan echt ergens mis gaan. Waarom niet inchecken bij startpunt en uitchecken eindbestemming. Dat moet toch technisch ook kunnen? Maakt reizen per OV een stuk eenvoudiger voor de reizigers. Ben benieuwd naar uw reactie.
Ingediend door Hans Vogelsang op ma, 27/10/2014 - 18:07
Reactie toevoegen