Na ruim een week hebben bijna 16.000 reizigers zich aangemeld voor NS Flex, de nieuwe service die het mogelijk maakt om achteraf te betalen.
Bijna 16.000 aanmeldingen NS Flex
"Geen gedoe meer met saldo. Niet langer het gevoel dat het zonde van de 20 euro is die altijd op je kaart staat," zegt Hessel Koster van NS tegen het Algemeen Dagblad. Treinreizigers zonder abonnement moesten in de oude situatie altijd 20 euro op de OV-Chipkaart hebben staan.
Honderdduizend gebruikers
Ook betalingen voor OV-fietsen, bus, tram en metro worden met NS Flex achteraf betaald. De kaartautomaten hebben hierdoor hun langste tijd gehad. De NS verwacht veel van de nieuwe betalingsmogelijkheden. Koster: "Uiteindelijk verwachten we dat honderdduizenden mensen hier gebruik van gaan maken. We willen de functionaliteit op termijn uitbreiden naar betaling van taxi's en deelauto's."
Klantvriendelijker
Reizigersorganisatie Rover is erg blij met de invoering van NS Flex. Reizen met de OV-Chipkaart wordt makkelijker zo klinkt het. Chris Vonk van Rover zegt hierover: “Wie nu automatisch opladen aan heeft staan, zag bij een kort ritje soms dat er twee keer 20 euro was afgeschreven om het saldo op de kaart boven de 20 euro te houden. Nu moeten de uitcheckpaaltjes nog razendsnel berekenen wat de reis gekost heeft. Straks registreert de paal alleen nog maar dat je passeert." Volgens Rover bestaat er ook de mogelijkheid dat de ‘geflopte’ OV-chipkaart op de mobiele telefoon nieuw leven ingeblazen kan worden.
Eerste klasse
Met NS Flex staan gegevens opgeslagen in de cloud, een reiziger hoeft dus niet meer te activeren als ze eerste klasse willen reizen. Nu bestaat er de mogelijkheid om op het moment van instappen nog te kiezen voor reis in de eerste klasse. "Tot een kwartier na inchecken kun je nog besluiten om toch eerste klas te reizen," zegt Koster.
Reizen met NS Flex kost 1 euro extra per maand voor mensen die een abonnement hebben en eenmalig 10 euro voor reizigers zonder abonnement.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
[…] het E-ticket dat je dus online koopt en de goedkope dagkaarten, is er sinds kort ook NS Flex. Het fijne aan NS Flex is dat je pas achteraf betaalt voor je reis. Dus geen gedoe met […]
Ingediend door Eenmalig met d… op di, 25/09/2018 - 11:23
Ik heb een vraag. Waarom wordt er 10 euro administratie kosten in rekening gebracht als men enkel voor Flex kies zonder een verder abonnement?. Ik moet eerlijk bekeken dat dat me tegen houd om naar Flex over te stappen. Niet iedereen kan zo maar 10 euro missen.
Ingediend door Alex op za, 20/10/2018 - 14:22
Reactie toevoegen