Het Chinees-Australische Brighsun claimt een elektrische bus te hebben gebouwd die duizend kilometer op een enkele batterijlading kan rijden. Het gaat nog wel om een prototype.
'E-bus rijdt duizend kilometer op een lading'
De Australische overheid bevestigt tegenover de site One Step Off The Grid dat de bus internationaal gecertificeerd is om 1004 kilometer op een lading te kunnen rijden; veel meer dan de 402 kilometer die een prototype van het Amerikaanse Proterra onlangs wist te halen of de (theoretische) 250 kilometer actieradius die de BYD-bussen op Schiermonnikoog hebben.
Er zijn vier prototype bussen gepresenteerd, variërend van een stadsbus tot een touringcar. De bussen zijn alle uitgerust met lithium-ionbatterijen met een capaciteit van 500 tot 518 kWh en gepatenteerd accumanagement. Natuurlijk wordt de remenergie ook weer teruggewonnen. Brighsun heeft inmiddels een testrit gemaakt tussen Sydney en Melbourne (bijna 900 kilometer) zonder bij te laden.
https://twitter.com/kateauty/status/662551112197668865
Het bedrijf heeft plannen voor het opzetten van fabrieken in Australië voor zowel batterijen als bussen. Of Brighsun ook Europese ambities heeft, is nog niet bekend.
https://www.youtube.com/watch?v=d70uvYW-KpA
https://twitter.com/Brighsun_EV/status/660711120924094464
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
500 kWh en 900 km dat is een verbruik van 0,55 kWh/km.
0,55 kWh/km dat moet (kunnen) lukken als je 60 km/u rijdt en uiteraard de airco uit.
Met een heel lichte bus (bv 6000 kg) en/of wat aerodynamischer kan je 70 rijden met dit energieverbruik.
500 kWh is weer niet echt een grote sprong: Ecobus zit op 350 kW, maak je het batterijpakket 1,5 keer zo groot dan ben je er. Ben benieuwd hoe zwaar het pakket is en het volume. (de energiedichtheid)
Voorlopig houd ik het nog maar op snelladen op de eindpunten (tijdens de pauze van de chauffeur) en een kleiner batterijpakket dat veel meer cycli (15000-30000) heeft. Dan kan je gewoon de hele dag door 100 km/u rijden en zijn de (batterij)kosten veel lager.
Maar 1000 km range, het is wel weer iets wat iedereen rechtop doet zitten.
Ingediend door Lex boersma op di, 10/11/2015 - 18:18
Reactie toevoegen