Vraag vervoerders voortaan ook een voorstel voor het vervoer van de voordeur naar de bushalte. Dat advies geeft Wim van Tilburg, hoofd verkeer en vervoer van CROW KpVV, in zijn blog voor de negentien ov-autoriteiten.
Eis ook vervoer van deur naar halte in concessie
“Of het nu gaat over aanbestedingen, toegankelijkheid, ketenmobiliteit of P+R: de mantra is ‘van deur tot deur’. Dat is natuurlijk waarnaar we streven, maar tegelijkertijd is het een te algemene kretologie”, stelt Van Tilburg.
Het meeste openbaar vervoer loopt van halte tot halte (of van station naar station). Hoe reizigers naar en van een halte of station komen, mogen ze zelf uitzoeken. Het enige ov van deur tot deur is de Regiotaxi. Maar weinig ov-reizigers gebruiken de Regiotaxi, die duurder is dan de gewone bus en je moet je van tevoren aanmelden. De voorzieningen op haltes zijn een zaak van veel partijen: gemeente (toegankelijkheid), ov-autoriteit, provider (actuele reisinformatie), reclame-exploitant, vervoerder en wegbeheerder.
Vraag de vervoerder in een kwaliteitsplan aan te geven welke voorzieningen haltes krijgen, met welke partijen hij het vervoer van de voordeur naar de bushalte regelt en hoe hij volgt of alles in orde is, adviseert Van Tilburg. Zo’n plan kan punten opleveren voor de gunning van de concessie. Hij denkt bijvoorbeeld aan:
- leenfietsen als de OV-fiets, al dan niet met reclame
- leasefietsplan voor e-bikes met afsluitbare stallingen op overstaphaltes
- allianties met wegbeheerders over het onderhoud van belangrijke routes naar haltes
- vervoer van deur naar halte, bijvoorbeeld per Regiotaxi
- aanvullend vervoer voor ov-loze perioden (na 21.00 uur, in weekenden).
Om vervoerders te prikkelen, kan de ov-autoriteit een budget beschikbaar stellen voor de uitvoering van het kwaliteitsplan. Van Tilburg: “Eigenlijk gaat het erom dat de vervoerder een dienstverlener wordt die zich als mobiliteitsprovider opstelt. Dat vraagt van de aanbestedende overheden een andere manier van denken over programma’s van eisen, bestekken en gunningscriteria.”
Meer artikelen met dit thema
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
‘Innovaties beginnen vanuit een ander perspectief'
7 apr 2023Marco te Brömmelstroet werd binnen, maar vooral buiten de mobiliteitswereld bekend vanwege het boek Het recht…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Wat wil de niet-ov-reiziger?
5 jan 2023Nederland staat voor een aantal grootschalige en meerjarige opgaven die schreeuwen om een duurzamer…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Reactie toevoegen