De Europese Commissie is erg te spreken over het Wunderline-project, de directe verbinding Groningen-Bremen. Het spoorproject ontving een subsidie van 12,6 miljoen euro. En dat is meer dan de aanvragers hadden verwacht.
EU is lovend: 12,6 miljoen voor Wunderline
“We zijn het enige project dat meer dan 10 miljoen heeft ontvangen”, vertelt projectleider Tjeerd Postma tevreden. In totaal deden namelijk 64 trans-Europese vervoerprojecten een beroep op de Europese subsidiepot van 117 miljoen euro, dat voortkomt vanuit het Europese programma Connecting Europe Facility (CEF).
In totaal deed de provincie Groningen een aanvraag van 12,6 miljoen, zegt Porstma, maar hij veronderstelde dat er op het bedrag gekort zou worden, omdat het beschikbare budget van de call bijna drie maal was overtekend. Van 39 Europese projecten werd de aanvraag gehonoreerd, van 25 partijen werd deze afgekeurd.
Europese Commissie
Volgens de Europese Commissie (EC) voldoet het Duits-Nederlandse spoorproject aan de relevantie van het Trans-Europese Transport (TEN-T)-programma. Het plan zit logisch in elkaar en is goed ontwikkeld, schrijft de EC. Bovendien helpt deze spoorlijn om een bestaande bottleneck te elimineren. Vanuit Nederlandse en Duitse kant is er politieke betrokkenheid en de samenwerking loopt. Deze Europe subsidie zou de werkzaamheden een impuls geven, is men van mening.
Meer geld nodig
En dat klopt: in totaal is 53 miljoen euro nodig voor de eerste fase van het project, schreef projectleider Postma eerder in OV-Magazine. Dit bedrag is benodigd voor snellere wissels ter hoogte van stations, grondverbetering op baanvakken waardoor sneller gereden kan worden, seinvernieuwing en partiële spoorverdubbeling. Vanuit Nederland en Duitsland zal de overige 40 miljoen gefinancierd worden, laat hij nu weten. De werkzaamheden moeten begin 2022 starten en 2024 klaar zijn, tegelijkertijd met de nieuwe Friesenbrücke.
De totale kosten voor Wunderline bedragen 150 miljoen euro, inclusief de fases 2 en 3. Het Nederlandse kabinet investeert 17 miljoen euro in het project, de provincie Groningen 85 miljoen en de Duitse deelstaat Niedersachsen en Europa de rest. Groningen en Niedersachen zijn dan ook van plan hier weer een Europese subsidieaanvraag voor te doen.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Bravo voor de Wunderlinie en InterREG samenwerking in de WeNN-regio (Weser/Ems&NoordNederland). Ad. TEN-T projecten Infrastructuur (spoor) valt er op de westkant vd Wiunderlinie/ de 162-b Staatslijn Harlingen-Bremen) nog veel te doen: a- Integraal aanvullende verdubbelingen tussen Harlingen-Feanwâlden / Zuidhorn-Groningen//Zuidbroek-Weener
b- Integraal elektrificeren, doe meteen maar 3-/Dld/15kV inzet waterstof Hybride treinen
c- Zorg voor herstelling van de oorspr. goederen-aansluitings infra (emmen-Delfzijl((Eemshaven)), Leeuwarden als 'Doorgaande knoop' en Harlingen-Noord stamlijn-Oostboog op de 162-b. Ergo: Betrek de Noordelijke zeehavens HarlingenGroningen SeaportS bij de NL ambitie's aangaande hervedeling/lading als 2e lijns regio ports
Harlingen/Zuidbroek, Loek van der Heide (Frisia Rail dossier)
Ingediend door Loek van der Heide op vr, 04/10/2019 - 12:34
Reactie toevoegen