De in 2015 verwoestte Friesenbrücke wordt in 2022 herbouwd tot draaibrug van circa 130 meter, met een doorvaarbreedte van ongeveer 58 meter. Daardoor zijn twee treinen per uur mogelijk. Dat vertelt Tjeerd Postma, projectleider Wunderline van de provincie Groningen.
Friesenbrücke laat 2 treinen per uur toe
Eerder deze week schreef de Duitse omroep NDR dat er twee varianten voor nieuwbouw in de running zijn, namelijk een draaibrug en een ophaalbrug, ook wel klapbrug genaamd. “Maar daar is helemaal geen sprake van”, zegt Postma.
De provincie Groningen was als concessieverlener van de spoorverbinding Groningen–Leer al veel eerder betrokken bij de besluitvorming, vertelt hij, en het concept van de draaibrug was al vastgesteld. Met de draaibrug wordt het mogelijk om twee treinen per uur op het spoor aan te bieden en de Wunderline, de snelle spoorverbinding Groningen–Bremen, vervolgens te realiseren.
Bredere brug
De nieuwe draaibrug, die over de Eems bij het plaatsje Weener komt te liggen, krijgt een doorvaartbreedte van circa 58 meter, meldt Postma. “Die oude klapbrug was 36 meter breed. Achter de brug bij Papenburg ligt de scheepswerf Meyer Werft, die flinke cruiseschepen bouwt. In de oude situatie moest een deel van de brug er soms uitgehesen worden, waardoor het spoorvervoer stil lag. Daar is straks geen sprake meer van.”
In de nieuwe situatie is de brug 20 minuten per uur beschikbaar voor treinverkeer. "Bij de oude klapbrug was dat nog minder. Daardoor zal een stoptrein altijd direct na de sneltrein de brug over moeten", licht Postma toe. Op 3 december 2015 voer een kustvaarder door de ongeopende spoorbrug, die daardoor volledig vernield raakte. Sindsdien zet Arriva bussen in van Groningen naar Leer.
Duitse procedures
De bouwwerkzaamheden moeten in 2024 zijn voltooid. Al met al heeft het spoorvervoer op het traject dan negen jaar stilgelegen. Dat had de provincie Groningen graag anders gezien, maar ‘wie betaalt bepaalt’, zegt de projectleider van de Wunderline. “De brug ligt op Duits grondgebied, dus we volgen de Duitse procedures. Wij zijn slechts belanghebbende.”
Volgens de NDR zouden de politiek, vervoerder Deutsche Bahn en de belanghebbende scheepswerf Meyer Werft rond de 80 miljoen euro investeren in de nieuwe brug.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
De brug moet in 2014 klaar zijn voor gebruik? Dat kan natuurlijk niet, want toen was de oude brug intact, net als de treindiensten die hier over de oude, huidige en thans vernielde brug reden. Het jaar van indienststelling moet 2024, zijn waarna na 9 jaar van treinloos verkeer, weer rechtstreeks van Groningen naar Leer en ooit Bremen? en terug gespoord kan worden.
De Hoekse Lijn -metrolijn, welke nu anderhalf jaar vertraagd is gaat nu hoogstwaarschijnlijk komende zomer 2019 eindelijk van start!
Deze en andere infra projecten zijn vaak vertraagd door allerlei procedures, software problemen en worden meestal daardoor stukken duurder dan oorspronkelijk werd geraamd.
Wachten op snelle en nieuwe verbindingen, zoals deze zijn dus een kwestie van veel geduld en het veel langer inzetten van vervangend busvervoer, met beprkte mobiliteit!
Ingediend door Arjan Krabbenbos op vr, 10/05/2019 - 17:19
Ik ga er vanuit dat het niet "vervoerder Deutsche Bahn", maar infrabeheerder DB Netz AG is die 80 miljoen investeert in deze brug. De vervoerder en infrabeheerder behoren allebei tot het DB-concern, maar zouden in theorie onafhankelijk van elkaar moeten zijn.
Ingediend door Arthur Kamminga op vr, 10/05/2019 - 20:23
t
'Twee treinen per uur.'
In beide richtingen? Of één per uur in beide richtingen?
Ingediend door Eduard Veldhuis op vr, 10/05/2019 - 23:30
De desbetreffende Friesenbrücke en de spoorlijn blijven niettemin gewoon enkelsporig en zonder elektrificatie omdat daar in het noorden blijkbaar te weinig mensen wonen voor een modern spoorwegennet! Zelfs in Winschoten stappen soms veel te weinig mensen in en uit daar vrijwel alle boemellijnen in Groningen en Friesland als onrendabel worden beschouwd of een doodlopend spoor hebben, denk maar aan Eemshaven, Delfzijl, Harlingen en Stavoren!
Ingediend door Jules Vismale op ma, 10/06/2019 - 22:07
Alles kan in de randstad. Maar noorden telt niet mee. Alleen het gas hier weghalen, de graaiers!
Ingediend door Chris op wo, 19/06/2019 - 14:02
Reactie toevoegen