Een eventuele klassieke trein naar Keulen komt bovenop het nu reeds bestaande ICE-aanbod naar Frankfurt, zegt NS. Van een afschaffing van de ICE zal geen sprake zijn.
'Gewone IC komt mogelijk bovenop ICE'
Dat zegt NS-woordvoerder Ton Boon in reactie op het idee dat Marjon Kaper (verantwoordelijk voor internationale verbindingen en klanten bij NS) onthulde tijdens het congres Toekomstbeelden van Railforum. Volgens Boon is van afschaffing van de ICE voor 2026 hoogstwaarschijnlijk geen sprake. "We zijn aan het studeren wat we kunnen bieden bovenop de ICE", aldus Boon.
De contracten tussen NS en DB kunnen in 2020 worden verlengd tot 2026. Boon bevestigt dat dit zeer waarschijnlijk ook zal gebeuren. Dan zou in ieder geval de ICE-verbinding tot 2026 gehandhaafd blijven. Wat er boven op dat aanbod komt, is onderdeel van de Intraplan-studie die duidelijk moet maken waar reizigers de komende tien jaar gaan reizen.
Een uitbreiding van het aanbod lijkt logisch, aangezien het aantal reizigers op de verbinding met Duitsland flink groeit. Het aantal grensoverschrijdende passagiers op de Intercity naar Berlijn en de ICE naar Frankfurt steeg in 2015 met 7 procent naar 2,3 miljoen reizigers. Ook tussen Duitsland en België en Duitsland en Frankrijk nam het grensoverschrijdend verkeer toe, ondanks de aanslagen in Parijs en de Belgische spoorwegstakingen.

Nederland 2015 Arnhem Station Arnhem. Prorail. NS. In Arnhem bouwt ProRail een nieuwe stationshal. De aanleg van extra sporen en perrons enkele jaren geleden heeft ervoor gezorgd dat de capaciteit kan groeien op de spoorlijnen uit Utrecht, Nijmegen, Zutphen en Duitsland. Door de nieuwe perrontunnel is het station goed toegankelijk geworden voor reizigers. De nieuwe stationshal vormt de kroon op de vernieuwing van het stationsgebied Arnhem en zorgt voor een logische verbinding tussen de verschillende vervoerwijzen. Visual station Arnhem 1Visual station Arnhem 2 VorigeVolgende1 / 2 Een ruime, comfortabele en moderne ov-terminal De nieuwe ov-terminal is ruim, comfortabel en modern. Het is een overzichtelijke ruimte waarin de reiziger zich goed kan orienteren, en onder een dak van trein naar bus of trolleybus kan overstappen. De nieuwe stationshal krijgt een bijzondere architectuur, waarin alle natuurlijke hoogteverschillen worden overbrugd. In 2007 is begonnen met de sloop van het oude station en startte de bouw van de perrontunnel. De perrontunnel en de fietsenstalling zijn klaar en alweer een tijd in gebruik. De komende jaren werken we nog aan de stationshal zelf. In 2015 kan iedereen gebruik maken van het nieuwe station. ProRail verbouwt station Arnhem in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de gemeente Arnhem en NS. COPYRIGHT Chris Pennarts Blokland 82 3417 MR Montfoort The Netherlands+31653309747 info@chrispennarts.nl www.chrispennarts.nl. © Chris Pennarts
Meer artikelen met dit thema
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
En die dan via Eindhoven! ;-)
Ingediend door Marc op do, 18/02/2016 - 22:20
Reactie toevoegen