De gemeente Leeuwarden, provincie Friesland, NS en ProRail hebben samen een nieuw inrichtingsplan voor het stationsgebied Leeuwarden gemaakt. De gemeenteraad van Leeuwarden neemt begin maart een besluit.
Leeuwarden vernieuwt stationsomgeving
Wethouder Henk Deinum en gedeputeerde Sietske Poepjes presenteerden op 3 februari de plannen in de Leeuwarder gemeenteraad. Met de voorgestelde veranderingen wordt het gebied een hoogwaardige entree tot de stad en verbetert de functie als hét ov-knooppunt van Friesland. Het busstation krijgt een nieuwe lay-out die flexibel, overzichtelijk en veilig is.
Zie ook de voor- en na-beelden van de verbouwing en herinrichting.
Aan de noordkant van de Stationsweg ontstaat door de wijziging van de verkeersroute een nieuw Stationsplein voor voetgangers en fietsers. Hierdoor verandert het gebied van een doorgangsgebied in een gebied waar mensen ook rustig kunnen verblijven. Het autoverkeer rijdt in de plannen voortaan met maximaal 30 kilometer per uur rechtdoor langs het Aegongebouw.
Fietsenstalling
Het is de bedoeling dat treinreizigers en andere bezoekers van het stationsgebied de eerste 24 uur hun fiets gratis ondergronds kunnen stallen. De fietsenstallingen op straatniveau kunnen dan verdwijnen. Na uitbreiding van de ondergrondse fietsenstalling is er ruimte voor ongeveer 3000 fietsen.
Elf fonteinen
Om het stationsgebied een eigen en uniek karakter te geven, is in het kader van ‘Eleven Fountains’ een fontein ontworpen door de bekroonde Spaanse kunstenaar Jaume Plensa. Het is de bedoeling dat in elk van de Friese elf steden een bijzondere fontein komt te staan. Eleven Fountains is daarmee een van de grote projecten van Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa 2018.
Miljoeneninvestering
Voor de herinrichting van het stationsgebied is ruim 20 miljoen euro nodig. Volgens het voorstel betaalt de gemeente Leeuwarden 8,5 miljoen, de provincie Friesland 6,5 miljoen en het ministerie van Infrastructuur en Milieu 3,55 miljoen euro. Daarnaast rekenen de partners op een Europese subsidie van 2 miljoen euro.
Na de besluitvorming wordt het inrichtingsplan uitgewerkt tot een definitief ontwerp. De aanbesteding start na de zomer, zodat de werkzaamheden eind dit jaar kunnen beginnen. De betrokken partijen overleggen nog over het beperken van de overlast voor de reizigers en het verkeer tijdens de werkzaamheden. Het is de bedoeling dat de metamorfose van het stationsgebied eind 2017 klaar is.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Hoekse Lijn rijdt door tot het strand
31 mrt 2023Het metrostation Hoek van Holland Strand is op vrijdag 31 maart geopend. Reizigers kunnen voortaan vanuit…
Ruimte voor lokale initiatieven in Stationsagenda 2040
10 feb 2023Het ministerie van IenW heeft een subsidie toegekend van 120.000 euro aan de Vereniging Station Lokaal (VSL).…
Reactie toevoegen