Sinds de invoering van de strenge grenscontroles op treinen over de drukke Sontbrug tussen Denemarken en Zweden is het aantal passagiers met 12 procent gedaald.
Minder reizigers door grenscontrole Zweden
Dat schrijft The Railway Gazette. Naar aanleiding van de migrantencrisis stelde Zweden begin januari 2016 extra eisen aan de grenscontroles. Passagiers op langeafstandstreinen moeten in Kopenhagen verplicht 30 minuten voor vertrek aanwezig zijn om door een beveiligingscontrole met identificatie te gaan. Reizigers op regionale treinen moesten tot voor kort op het vliegveld van Kopenhagen uitstappen en door een controle op het vliegveld om vervolgens op een ander perron weer in te stappen. Voor de drukke forenzenlijn betekende dit een extra reistijd van 20 minuten.
De Deense spoorwegen schatten de directe kosten van veiligheidcontroles het afgelopen jaar op 70 miljoen Deense kronen (9,4 miljoen euro). Slechts 27 passagiers wisten Zweden met geen of onjuiste identificatie per trein te bereiken. In één geval kwam de Deense spoorwegen dat op een boete te staan van tienduizend Zweedse kronen (ruim duizend euro). Van Zweden naar Denemarken bestaan de strenge controles niet.
De European Passenger Federation (EPF), waar ook reizigersorganisaties Rover en TreinTramBus bij zijn aangesloten, waarschuwden al eerder voor een vergelijkbaar effect. De Belgische wet stelt inmiddels verplicht dat passagiers minstens 24 uur van tevoren hun naam, geslacht, geboortedatum, telefoonnummer, e-mailadres, reisdatum en details over de bagage opgeven. Voor minderjarige passagiers komen daar de gesproken talen, gegevens van een contactpersoon en degene die ze op de bestemming treffen bij. Nederland overweegt hetzelfde.
De EPF stelt dat spontaan de trein pakken er zo niet meer bij is. Bovendien is onderweg je reis wijzigen praktisch niet meer mogelijk. Daarbij komt dat de eisen alleen gelden voor langeafstandstreinen. Voor stoptreinen geldt de maatregel niet. De EPF wijst er verder op dat er genoeg andere manieren overblijven om de grens relatief anoniem over te steken.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen