Naast Mobility Mixx, Radiuz en XXIMO wordt Mobiliteitsfabriek de vierde externe mobiliteitsaanbieder voor NS. De Mobiliteitsfabriek geeft echter geen kaarten uit onder eigen naam.
Mobiliteitsfabriek vierde kaartaanbieder NS
De contracten moeten nog worden ondertekend, maar zitten volgens Roeland Cuijpers van Mobiliteitsfabriek in een eindfase.
Mobiliteitsfabriek werkt alleen volgens het white-labelprincipe. "Het is een constructie die je al veel ziet in de telecomwereld", legt Cuijpers uit, "KPN levert niet alleen producten onder haar eigen merk, maar is ook carrier voor merken als Albert Heijn Mobiel en HEMA Mobiel. We doen precies hetzelfde, maar dan voor mobiliteitsaanbieders. We zijn carrier voor virtual providers als Workaway van Achmea of Volkswagen Leasing."
Het grote voordeel is volgens Cuijpers dat mobiliteitsaanbieders hun eigen smoel kunnen behouden en zelf hun marketing kunnen doen. Mobiliteitsfabriek concentreert zich puur en alleen op het verhaal aan de achterkant. "Leasemaatschappijen kunnen hun aanbod dus gewoon uitbreiden met een eigen mobiliteitskaart, zonder te hoeven investeren in infrastructuur."
De potentie is groot, aldus Cuijpers. "De helft van de Nederlandse werknemers kunnen in principe gebruikmaken van een mobiliteitskaart, maar je kan ook denken aan Wmo'ers of scholieren." Cuijpers wil niet zeggen hoeveel treinkilometers hij denkt te kunnen verkopen. "De toegevoegde waarde bovenop het bestaande mobiliteitsaanbod is ons doel, niet het volume. Het is dus echt een extraatje bovenop het aanbod van lease- huur- en deelauto's bijvoorbeeld."
Cuijpers benadrukt dat marktwerking nog ver te zoeken is bij de aanbieders van ov. "In de luchtvaartwereld is het doodnormaal dat derden stoelen van luchtvaartmaatschappijen verkopen. Er zijn momenten dat bussen en treinen grotendeels leeg rondrijden. Waarom zouden wij die stoelen niet mogen vullen door ze tegen korting aan te bieden?"
NS besloot onlangs eenzijdig de bestaande contracten met de externe aanbieders van mobiliteitskaarten op te zeggen. In antwoord op Kamervragen liet staatssecretaris Mansveld weten dat NS nieuwe contracten met de aanbieders zou afsluiten, maar wel onder gewijzigde voorwaarden. Tot nu toe hebben Radiuz en XXIMO die contracten ondertekend; Mobility Mixx moet dat nog doen.
Lees ook: Hengelen naar de verstokte leaserijder
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Reactie toevoegen