NS start samen met Translink en alle andere ov-bedrijven dit jaar de proef NS Flex: achteraf betalen voor consumenten. De OV-chipkaart opladen hoeft dan niet meer.
NS Flex: eerst reizen, achteraf betalen
De proef start onder een geselecteerde groep van 50 reizigers. Als alles goed gaat, is NS Flex in de zomer van 2018 voor iedereen beschikbaar. Na de zakelijke klanten, met de NS-Business Card, krijgen nu ook gewone consumenten de gelegenheid om achteraf te betalen.
Met NS Flex kunnen reizigers met hun OV-chipkaart onderweg upgraden naar eersteklas of maandelijks het abonnement aanpassen aan het reisgedrag. Aan het eind van de maand volgt de factuur. “In de toekomst willen we er ook andere diensten aan toevoegen, zoals de OV-fiets of huurauto”, vertelt Hessel Koster van NS.
Alles in één app
De reiziger krijgt via een app direct zelf inzicht in de reisgegevens en de kosten. Met diezelfde app kunnen reizigers, 'zelfs nog op het perron', allerlei opties aan- en uitzetten. “Klanten krijgen dus meer inzicht én meer flexibiliteit”, aldus Koster.
Daarnaast verdwijnt het instaptarief in deze proef. Als klanten geen smartphone of app hebben, kunnen ze de reisgegevens zien in ‘Mijn NS’.
Afspraken
Alle Nederlandse ov-bedrijven doen mee aan deze proef, benadrukt Koster. “We hebben een gezamenlijke techniek ontwikkeld waarbij het saldo en het reisproduct niet meer op de chipkaart hoeven te staan. Translink houdt alles bij in de backoffice."
De voorbereidingen voor deze proef hebben ongeveer een jaar geduurd. Afgesproken is dat Translink alle klant- en betaalgegevens verwerkt. "Zo blijft de privacy van de klant gewaarborgd.”
Aanschafkosten
NS Flex gaat zonder abonnement eenmalig 10 euro kosten, inclusief een OV-chipkaart. Die chipkaart is aan te vullen met een abonnement. De eenmalige kosten dekken de ontwikkel- en administratiekosten, zegt Koster. "We gaan maandelijks factureren, de klant gaat dus een contract met ons aan.”
Wat er voor de andere vervoerders in zit? “Uiteindelijk hopen we natuurlijk dat meer mensen hierdoor het ov gaan gebruiken. En daar wordt iedereen beter van.”
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen