NS wil dit jaar een proef starten met spitstoeslag op drukke trajecten en een lagere prijs in de daluren. Dat moet helpen reizigers beter te spreiden.
NS wil experimenteren met spitstoeslag
Dat vertelt commercieel directeur Tjalling Smit van NS in gesprek met Treinreiziger.nl. Op welke manier en hoe NS dit instrument wil testen is niet duidelijk, alleen dat het dit jaar gaat gebeuren.
Trapgevelconstructie
Momenteel is de keuze nog: of een spitstarief, of een daltarief. In plaats daarvan wil Smit liever een trapgevelconstructie, waarbij de prijs per moment verschilt.
In andere markten is het al gebruikelijk dat de prijs stijgt als de vraag groter is dan het aanbod. In het ov wordt nu nog alleen een dalurenkorting gegeven, maar wat Smit betreft kan de prijs in de spits ook omhoog als er geen extra capaciteit is op een bepaald traject.
Proef werkte
In september 2017 voerde NS al een proef uit onder 25.000 reizigers met het Altijd-Voordeel-abonnement, waarbij reizigers korting kregen als ze niet tijdens de hyperspits reisden. Dat resulteerde in ander reisgedrag onder 10 tot 20 procent van de reizigers. “Dat lijkt niet veel, maar dat is precies genoeg om een trein van extreem vol naar comfortabel te brengen.”
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Waarom functioneert het huidige systeem maar matig?
1. Een incidentele reiziger zonder abonnement moet altijd het volle tarief betalen.
2. Vandaag om 15.45 uur in de trein gestapt en 18.07 uur uitgestapt, dus met korting tijdens de avondspits. Kwartier later geen korting gehad.
3. Of je nu om 6.45 uur of om 8.45 uur in Groningen in de trein stapt, je betaalt de volle mep voor een reis naar Maastricht. In de tweede situatie reis je nauwelijks in de spits.
Ga uit van een (lager) basistarief en een spitstoeslag per kwartier dat je tijdens de spits reist. Of van een (hoger) basistarief en dalkorting per kwartier dat je buiten de spits reist.
Ingediend door HLW op za, 02/03/2019 - 00:28
Ik verbaas mij erover dat NS dit nu pas gaat doen want er wordt al jaren over gepraat. In Schotland hebben ze dit systeen al jaren ( voor de rest van de UK weet ik het niet) maar vanaf 1979 ben ik er al bekend mee!
Ingediend door R. van der Voort op za, 02/03/2019 - 20:56
Reactie toevoegen