OV-fietsen Amersfoort uitgerust met e-slot
In twee fietsenstallingen bij station Amersfoort zijn alle 435 OV-fietsen voorzien van een elektronisch slot. Amersfoort is het vierde NS-station waarbij de OV-chipkaart de fietssleutel vervangt.
NS introduceerde het slot begin vorig jaar zodat reizigers sneller en makkelijker een OV-fiets kunnen huren. In januari 2021 had Apeldoorn de primeur, waarna Den Bosch en Harderwijk volgden. In totaal biedt NS zo’n 21.700 deelfietsen aan op bijna 300 locaties, waarbij alle sloten vervangen moeten worden. Momenteel hebben zo’n 1000 fietsen de transitie ondergaan.
Zo werkt het
Wanneer de gebruiker zijn OV-chipkaart tegen het fietsslot aanhoudt en een OV-fietsabonnement heeft, springt deze automatisch open. Bij het terugbrengen kan de gebruiker de fiets op slot zetten, door een knop in te drukken en het ringslot te sluiten. De huur wordt dan automatisch beëindigd.
Fiets en trein
Met de OV-fiets wil NS treinreizen zo aantrekkelijk mogelijk maken. Gemiddeld komt bijna 40 procent van de treinreizigers op de fiets naar het station en dat percentage groeit. Na de treinreis nemen veel mensen een OV-fiets om het laatste stukje naar hun bestemming af te leggen.
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen