Ruim 25 jaar na de eenwording van Duitsland worden de verschillen tussen de oude Bondsrepubliek en de DDR soms nog pijnlijk duidelijk. Zo ook bij de perrons van de treinstations. DB wil de perronhoogtes uniform, maar daar zitten ze in het Oosten niet op te wachten.
Perronhoogte splijt Duitsland weer in twee
DB heeft het plan opgevat om 1600 perrons in Saksen, Saksen-Anhalt en Thüringen op te hogen van 55 centimeter naar 76 centimeter. Daarmee zouden de perronhoogtes op gelijke hoogte komen met het Westen. De toenmalige DDR koos voor een perronhoogte van 55 centimeter omdat er veel dubbeldekkers op het spoor reden met een lage instap. West-Duitsland, waar veel enkeldeks materieel reed, koos voor 76 centimeter.
In 2011 besloten DB en de deelstaten nog dat het verschil gehandhaafd zou blijven. Maar volgens een rapport dat in handen is van de Mitteldeutscher Rundfunk wil DB nu toch naar één hoogte: 76 centimeter. In de oostelijke deelstaten klinkt gemor. Het ophogen van de perrons zou tot 1,1 miljard euro kosten, terwijl de reiziger er vaak helemaal niet bij gebaat is.
Zo heeft NS-dochter Abellio, die in Hessen, Thüringen, Nedersaksen, Saksen, Saksen-Anhalt rijdt, sinds 2015 splinternieuw materieel aangeschaft met een gelijkvloerse instap op 55 centimeter. Op verreweg de meeste stations stoppen geen treinen van DB, die aangepast zijn op 76 centimeter. Waar het verschil toe kan leiden, wordt pijnlijk duidelijk op grotere stations, zoals Leipzig. Daar zijn de perrons al opgehoogd en hebben rolstoelgebruikers assistentie nodig om de trein uit te komen. Het ombouwen van de treinen is volgens Abellio onmogelijk.
De deelstaten willen daarom af van het plan en vasthouden aan hun eigen perronhoogte, maar DB wil daar voorlopig niets van weten. Die verwijzen naar reglementen. Wel geven ze aan dat de ombouw pas voorzien is vanaf 2030. Dat is echter voor de afschrijvingstermijn van de huidige treinen.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen