In 2018 reden meer reizigerstreinen dan ooit op tijd, zowel op het hoofdrailnet als op de regionale spoorlijnen. Dat blijk uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag van ProRail.
Punctualiteit spoor opnieuw gestegen
Op het hoofdrailnet van NS steeg de reizigerspunctualiteit van 91,6 procent in 2017 naar 92,6 procent in 2018. Het gaat hierbij om de reizigers die bij aankomst op het uitcheckstation minder dan 5 minuten vertraging hadden. De verbetering is opmerkelijk omdat in 2018 meer treinen gingen rijden, vooral tussen Amsterdam en Eindhoven.
Op de regionale lijnen meet ProRail alleen de treinpunctualiteit op een aantal representatieve stations. Die steeg van 93,9 naar 94,6 procent (minder dan drie minuten vertraging). In 2017 vertoonde de punctualiteit in de regio een dip met name door gewenningsproblemen na invoering van de nieuwe concessie Limburg.
Op de HSL kwam vorig jaar 82,7 procent van de reizigers op tijd, net boven de norm van het ministerie van IenW van 82,5 procent. Na de introductie van de IC Brussel en de Eurostar in april nam de reizigerspunctualiteit af. Vervolgens kreeg de HSL te maken met incidenten als uitloop van werkzaamheden, extreme hitte in juli en softwareproblemen met de Traxx-locomotieven.
Een andere opsteker voor ProRail is de afname in 2018 van het aantal grote storingen met 10 procent. ProRail voerde tracéteams in op de drukste trajecten, nieuwe technieken en innovaties om verstoringen te voorkomen en maakte afspraken met aannemers over het sneller oplossen van incidenten.
Topman Pier Eringa van ProRail: “We staan nu voor de volgende fase: investeren in de toekomst van het spoor en de mobiliteit van Nederland. De verwachting is dat in 2040 de totale vraag naar reizigers- en goederenvervoer met 30 procent is gegroeid en dat het spoorgebruik de komende 10 jaar met zo’n 40 procent zal groeien. Daar moeten we op anticiperen. We zien veel landen om ons heen flink investeren in personen- en goederenvervoer. Het aandeel van de trein in de totale mobiliteit in Nederland is 10 procent, dus daar is nog ruimte voor verbetering.”
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen