R-net-samenwerking door tot 2028
De doorontwikkeling van R-net wordt voortgezet tot en met 2028. Daartoe hebben de opdrachtgevende overheden hun samenwerking verlengd.
De provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Almere maakten op 7 december bekend dat de samenwerking verder gaat. R-net moet bijdragen aan de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Randstad, door met het ov een goed alternatief voor de auto te kunnen bieden.
De merknaam R-net bestaat inmiddels ruim tien jaar. Het ov-netwerk telt zo'n 90 rood-grijze bus-, metro-, tram- en treinverbindingen en is niet meer weg te denken uit de Randstad.
Lees ook: Hoe design bijdroeg aan R-net-succes
Reizen met zekerheid
De merknaam R-net wordt alleen gebruikt voor hoogwaardige ov-verbindingen. Deze moeten voldoen aan vijf zekerheden: betrouwbaar, frequent, snel, toegankelijk en aantrekkelijk. De R-net-voertuigen rijden frequent over snelle en doorgaande routes, halteren minder vaak en kennen een hoger reiscomfort.
Dat levert rijtijdwinst op en een grotere betrouwbaarheid. De komende jaren wordt gewerkt aan betere aansluitingen van R-net op vervoerknooppunten, een verdere optimalisatie van overstapmogelijkheden en transport van en naar R-nethaltes.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen