Een consortium van een aantal bedrijven en de universiteit van Warwick gaat in Groot-Brittannië een prototype lichte trein bouwen die in onbruik geraakte zijlijnen weer nieuw leven moet inblazen.
Railbus voor heropleving Britse nevenlijnen
De Revolution Very Light Rail Project heeft nu de financiering van 4,6 miljoen pond binnen om een prototype trein te bouwen. Het voertuig is een 21ste-eeuwse variant op de railbus: het voertuig wordt 18 meter lang en wordt aangedreven door een hybride dieselmotor van 3,8 liter. Deze motor, die ook gebruikt wordt in de rode Routemaster dubbeldekkers, laadt een accu op die de trein een uitstootvrije aandrijving geeft in stedelijke gebieden. In de toekomst moeten er ook versies van 9 en 12 meter worden ontwikkeld. De maximumsnelheid ligt tussen de 80 en 100 kilometer per uur.
Met 500.000 pond ligt de aanschafprijs op ongeveer de helft van een conventionele dieseltrein. Het gewicht van 28 ton zorgt ervoor dat spoorlijnen minder zwaar worden belast. Zo zou exploitatie van in de jaren zestig onder het plan-Beeching gesloten zijlijnen weer interessant kunnen worden. De treinen zouden gescheiden van het overige, zwaardere spoorverkeer moeten rijden, vanwege de botsveiligheid.
Over anderhalf jaar moet het eerste prototype klaar zijn dat wordt getest op het netwerk van Norhern Rail. Het consortium wil een apart onderzoekscentrum bouwen in Dudley, bij Birmingham. Daar zouden de treinen moeten gaan rijden op een opnieuw in gebruik te nemen spoorlijn naar Walsall. Hiervoor is ongeveer 30 miljoen pond nodig.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Kunnen ze niet beter de spoorlijn ombouwen tot trambaan?
Ingediend door Sebastiaan op ma, 13/02/2017 - 23:25
Reactie toevoegen