In Zhuzhou, China is onlangs een railloze tram getest. De tram is 30 meter lang en ontwikkeld door CRRC Zhuzhou Locomotive. De tram heeft een top van 70 km/uur en kan tot 500 passagiers vervoeren. Als alles goed verloopt, doet de railloze tram in 2018 zijn intrede in deze stad.
Railloze tram getest in Zhuzhou, China
Het voertuig rijdt niet op rails. De sensoren aan boord van de tram geven via signalen de afmetingen van de weg aan, waardoor de aanwezigheid van een rails overbodig wordt, zo schrijft The Independent.
De tram kan 40 kilometer rijden op een volle accu. Het opladen van de accu duurt slechts 10 minuten, zo staat in het persbericht van de fabrikant. Een speciale sensor aan boord van de tram kan het voertuig zonder chauffeur laten rijden.
Het testparcours is 6,5 kilometer lang en de rijstroken zijn minstens 3,85 meter breed. De draaicirkel van de tram is 15 meter.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Deze 'nieuwe' uitvinding is een combinatie van in West Europa grotendeels mislukte producten met wat extra eigenschappen. Het is een optisch geleide bandentram, zoals de Phileas in Eindhoven en de Évéole in Douai, beide producten van een voormalig dochterbedrijf van VDL, APTS, dat als gevolg van deze innovatieve vondst roemloos failliet is gegaan. De Chinese uitvinding heeft tevens enkele kenmerken van de tram sur pneus, het product TVR van Bombardier, dat in de laatste fase van zijn problematische bestaan is in Caen en Nancy. Op 31 december a.s. rijdt de TVR in Caen voor het laatst en wordt vervangen door een 'ijzeren' tram. Het product TVR heeft in Nancy mede als gevolg van vele technische storingen de hooggespannen verwachtingen niet kunnen waarmaken, verdwijnt daar ook van de straat en wordt opgevolgd door een 'bus van hoge kwaliteit'. Het Chinese product gelijkt voorts op de 'metrobus' met optische geleiding, die al enkele jaren in Rouen onder de naam TEOR op drie lijnen in exploitatie is. Geen enkele andere Franse stad heeft verder dit product in gebruik genomen. Het verwachte succes is aldaar uitgebleven. De vervoerskwaliteit en de beïnvloeding van de ruimtelijke omgeving en het straatbeeld door een bandentram blijven ver achter bij een tram op rails. De sociale en economische aantrekkingskracht van een 'veredelde' bus staan in de schaduw van de attractieve waarde van een 'echte' tram. Begrijpelijk, dat CRRC het product in de markt wil zetten als een railloze tram. Het is toch écht niet meer dan een door sensoren geleide bus, die in overeenstemming met de indertijd door APTS uitgedragen pretenties zonder chauffeur zou kunnen rijden. Het is genoegzaam bekend wat daar van terecht is gekomen.
Ingediend door Eduard de Jong op ma, 06/11/2017 - 23:20
Oftewel, het is een phileas. xD
Ingediend door Anonymouse op di, 07/11/2017 - 02:47
Reactie toevoegen