De Autoriteit Persoonsgegevens moet onderzoek doen naar de mogelijkheid om te reizen met korting met een anonieme OV-chipkaart. Dat heeft de rechtbank in Arnhem bepaald.
Rechter: onderzoek naar anonieme korting
De zaak was aangespannen door de Arnhemmer Michiel Jonker. Volgens hem is het verplicht koppelen van een persoonlijke OV-chipkaart aan een voordeelurenabonnement in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Toen NS op 9 juli 2014 die verplichte koppeling invoerde, diende hij bezwaar in bij het bedrijf. Voor die datum kon hij immers zonder problemen anoniem met korting reizen.
Jonker en NS kwamen er niet uit. Ook de Geschillencommissie en de Autoriteit Persoonsgegevens wezen de bezwaren van Jonker af. Een woordvoerder van de Autoriteit zei eerder tegenover RTL Nieuws: "Niet iedere verwerking van persoonsgegevens is een schending van de Nederlandse privacywet. Als dat doelmatig en zorgvuldig gebeurt, mag het gewoon. Het gaat om een persoonsgebonden reisproduct waarbij de houder de korting krijgt waarvoor hij betaalt. Wij zien daarom geen reden om een onderzoek te starten naar de NS."
Daarop stapte Jonker naar de rechter om het besluit van de Autoriteit ongedaan gemaakt te krijgen. De rechtbank gaat nu mee in die eis. Volgens de rechtbank heeft de Autoriteit onvoldoende onderzocht of de verplichte koppeling zorgvuldig en doelmatig is. Ook moet de Autoriteit onderzoek doen naar een alternatief systeem dat Jonker heeft aangedragen. Daarmee hoeven minder persoonsgegevens te worden opgeslagen.
De partijen hebben zes weken de tijd om te beslissen of ze in hoger beroep gaan.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Ik vind dat Michiel Jonker een punt heeft, maar vooral ook bij minder belangrijke reisproducten als dalkorting. Abonnementen in Nederland kunnen alleen maar op een persoonlijke OV-chipkaart worden gezet. Maar bijvoorbeeld dalkorting Brabant, dat je voor € 11,50 per jaar kunt kopen: waarom zou je dat niet ook op een anonieme kaart kunnen zetten. Er is geen enkel belang om daaraan de persoonsgegevens van de reiziger te koppelen.
Ingediend door Louis Roes op vr, 19/08/2016 - 11:09
Michiel Jonker is allesbehalve de enige in zijn wens om zo anoniem mogelijk te willen reizen. De volgende oplossing is heel creatief en kwam een tijd terug in het nieuws. Een mevrouw checkt altijd in met een anonieme kaart waarop het produkt samenreiskorting is geladen. Ze heeft ook een persoonlijke kaart met dalurenkorting, alleen check zij hier nooit mee in. Zij reist altijd alleen en heeft beide kaarten mee. Strikt genomen reist zij zonder geldig vervoersbewijs. Haar verhaal bij kaartcontroles is echter dat NS geen financieel nadeel ondervindt want zij betaalt NS wat NS toekomt omdat de kortingen van beide kortingsprodukten gelijk zijn. De geldigheid van de korting – die persoonsgebonden is – toont zij aan door haar persoonlijke kaart met dalurenkorting te tonen.
Deze creatieve oplossing onderschrijft de zinvolheid van een onderzoek of er niet meer bescherming van de privacy geboden kan worden voor de vele reizigers die reizen met eenvoudige kortingprodukten. Een eventueel privacy-vriendelijk alternatief voor deze groepen reizigers heeft een positief effect op het imago van het OV.
Ingediend door Gilles Ampt op vr, 19/08/2016 - 18:30
Reactie toevoegen