Stadsdiensten in middelgrote steden als Apeldoorn, Leeuwarden en Lelystad scoren weer verrassend goed, blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2016.
Stadsdiensten terug in reizigers-top-10
De grootste stijgers (pdf) zijn de stadsdienst Leeuwarden (van een 7,4 naar een 7,8), de bussen in Noord-Holland Noord (van een 7,4 naar een 7,7), de treindienst Amersfoort–Ede-Wageningen (van een 7,3 naar een 7,6), de regionale treindiensten in Groningen (van een 7,3 naar een 7,6) en de treindienst Rotterdam–Hoek van Holland (van een 7,2 naar een 7,5).
De top-drie blijft hetzelfde als vorig jaar, waarbij de bus op Schiermonnikoog en de Waterbussen in Rotterdam–Drechtsteden allebei twee tiende stegen.
concessie | vervoerder | cijfer | |
1 | bus Schiermonnikoog | Arriva | 8,7 |
2 | veer Rotterdam–Drechtsteden | Arriva/Doeksen | 8,5 |
3 | Vlieland, Terschelling, Ameland | Arriva/TCR | 8,3 |
4 | fast ferry Vlissingen–Breskens | Westerschelde Ferry | 7,9 |
5 | tram Rotterdam | RET | 7,8 |
6 | stadsbus Lelystad | Arriva | 7,8 |
7 | stadsbus Apeldoorn | Syntus | 7,8 |
8 | trein Apeldoorn–Zutphen | Arriva | 7,8 |
9 | stadsbus Leeuwarden | Arriva | 7,8 |
10 | bus Zaanstreek | Connexxion | 7,8 |
De beste busdiensten zijn te vinden op de vier Friese Waddeneilanden. De 8,7 voor Schiermonnikoog is het een-na-hoogste rapportcijfer voor een concessie ooit; alleen de opgeheven Fast Flying Ferry (Amsterdam–Velsen) ging daar een keer overheen. De beste regionale treindienst in de ogen van de reizigers is Apeldoorn–Zutphen. Opmerkelijk is de stijging van de Rotterdamse tram voor het achtste jaar: van een 6,9 in 2008 naar een 7,9 in 2016. Ook de metro van de Rotterdamse vervoerder RET stijgt de afgelopen 10 jaar gestaag: van een 6,9 naar een 7,7.
De grootste dalers zijn Waterland (van een 7,9 naar een 7,7), Rnet 300/310 of de Zuidtangent (van een 7,8 naar een 7,6) en de Brabantliners naar Utrecht (van een 7,6 naar een 7,4): elk leveren ze twee tiende punt in. Bij de Brabantliners heeft de tijdelijk verslechterde dienstregeling als gevolg van de herstelwerkzaamheden aan de Merwedebrug in de A27 bij Gorinchem roet in het eten gegooid, vermoeden de opstellers van de Klantenbarometer.
Opvallend is de daling van de Amsterdamse tram en metro. Die behouden weliswaar hun score (een 7,4), maar zakken naar de onderste regionen: stilstand is achteruitgang. Veel regionale spoorlijnen scoren ook onderin: de vijf laagst beoordeelde concessies zijn allemaal regionale treindiensten. De Maaslijn (Nijmegen–Roermond) van vervoerder Veolia (nu rijdt daar Arriva) daalt als enige concessie onder de 7,0 (een 6,9) en eindigt daarmee weer op de laatste plaats.
61 | bus Noord- en Midden-Limburg | Veolia | 7,4 |
62 | Brabantliners | Arriva | 7,4 |
63 | tram Amsterdam | GVB | 7,4 |
64 | metro Amsterdam | GVB | 7,4 |
65 | bus Eindhoven | Hermes | 7,3 |
66 | trein Zutphen–Hengelo–Oldenzaal | Syntus | 7,3 |
67 | trein Almelo–Hardenberg | Arriva | 7,3 |
68 | trein Gouda–Alphen aan den Rijn | NS | 7,2 |
69 | trein Zwolle–Enschede | NS | 7,0 |
70 | trein Nijmegen–Roermond | Veolia | 6,9 |
Reizigers geven gemiddeld een 7,6 voor hun ov-reis. Dat is weer een tiende punt hoger dan een jaar eerder. Langzaam komt de 8 binnen bereik. De best scorende onderdelen van de ov-reis zijn het gemak van instappen (een 8,5), het vinden van een zitplaats (een 8,4) en het gebruiksgemak van de OV-chipkaart (een 8,1). Iets in de lift maar toch de laagst gewaardeerde onderdelen van de reis blijven het tarief (een 5,4) en informatie bij vertraging (een 5,7).
De bureaus I&O Research en inno-V namen eind 2016 enquêtes af onder bijna 83.000 reizigers in 70 concessiegebieden. Opdrachtgever is het kennisplatform CROW-KpVV namens de 12 provincies en 2 metropoolregio’s. Alle uitkomsten per ov-autoriteit of vervoerbedrijf zijn te downloaden op www.ovklantenbarometer.nl.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
De treinlijn Zutphen-Apeldoorn zou vast nog veel beter worden als het, hopelijk, ooit eens van bovenleidingen wordt voorzien.
Ingediend door Jules Vismale op za, 01/04/2017 - 23:32
Reactie toevoegen