Tweede Kamer wil eenvoudiger fiscaal ov-stelsel
Om reizen met het ov te stimuleren, wil de Tweede Kamer dat staatssecretaris Heijnen vereenvoudiging van het fiscale ov-stelsel onderzoekt. Daartoe is een motie aangenomen. Innovatiestrateeg Nico van Paridon van de Vervoerregio Amsterdam is blij met dit moment.
De motie werd ingediend door Kamerleden Romke de Jong en Lisa van Ginneken (D66). Zij willen dat de staatssecretaris onderzoekt hoe werkgevers beter gefaciliteerd kunnen worden om werknemers ov-abonnementen te verstrekken, bijvoorbeeld door dit belastingvrij te doen. Ook in het geval de werkelijk gemaakte zakelijke kosten de kosten van een ov-abonnement overschrijden.
Vereenvoudiging van het fiscale systeem maakt het ov veel aantrekkelijker, volgens Nico van Paridon, innovatiestrateeg bij de Vervoerregio Amsterdam. “Ik kan me niet voorstellen dat het kabinet dit niet voor het eind van het jaar geregeld heeft”, zegt hij hierover in De Telegraaf.
Zero Emissie Conferentie
Nico van Paridon is één van de sprekers tijdens de Zero Emissie Conferentie op 15 december. Hier praat hij samen met Niels van Oort (TU Delft) en Jan van Selm (DOVA) over de naweeën van covid voor de ov-sector.
Het Rijk verwacht reizigersherstel en bouwt de beschikbaarheidsvergoeding af, maar de reizigers zijn nog altijd niet allemaal terug en ov-lijnen worden afgeschaald. Staat de elektrificatie van het busvervoer onder druk, of is het 'part of the solution'? En hoe kunnen we het voor reizigers eenvoudiger maken om met het ov te gaan?
Wilt u erbij zijn? Meld u dan aan voor de Zero Emissie Conferentie.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Het is oneerlijk als automobilisten die door het gebrekkig OV zwaarder belast zouden worden! De tijdwinst en ook het moeten rijden als het OV het 's avonds en 's nachts af laat weten mag niet afgestraft worden.
Gezamenlijk 's avonds eten moet weer de norm worden voor mensen in dagdienst.
Ingediend door H.F.M. Reuling op za, 03/12/2022 - 00:40
Reactie toevoegen