Utrecht ziet halvering ov-reizigers in 2020
Waar reizigers begin 2020 nog 35 miljoen kilometer in het Utrechtse ov maakten, zakte het aantal reizigerskilometers rond maart naar 5 miljoen. Over geheel 2020 wist de helft van de reizigers de weg naar bus of tram nog te vinden.
Dat blijkt uit de Jaar- en Trendrapportage OV 2020 van de provincie Utrecht. Deze flinke dip is natuurlijk te wijten aan de uitbraak van het coronavirus in maart 2020 en de maatregelen die in het openbaar vervoer werden genomen. In de zomer was sprake van enig herstel en lag het ov-gebruik op 60 procent van wat Keolis (Syntus Utrecht) en Qbuzz (U-OV) gewend waren, maar door de tweede coronagolf zakte het gebruik opnieuw.
Rituitval
Dankzij de beschikbaarheidsvergoeding bleef het aanbod van bussen en trams wel gewoon op peil. Dat leidde bovendien tot verbeterde vervoerprestaties. De bussen reden, dat mag geen verrassing heten, vaker op tijd. Bij zowel U-OV als Syntus Utrecht halveerde de rituitval naar 0.4 en 0.13 procent.
Aan de andere kant steeg de rituitval van de tram juist, van 1.1 procent in 2019 naar 1.5 procent in 2020. De belangrijkste redenen hiervoor zijn storingen in het tramsysteem van de Uithoflijn (lijn 22) en ombouwwerkzaamheden aan de SUNIJ-lijn (Sneltram Utrecht–Nieuwegein/IJsselstein), omdat het traject van de Uithoflijn aan deze sneltram gekoppeld moest worden.
Overigens is de koppeling nog steeds niet gereed. Lot van Hooijdonk, wethouder van de gemeente Utrecht, liet onlangs weten dat dit nu voor het tweede kwartaal van 2022 gepland staat. Dit komt door voorbereidingswerk in zowel Utrecht als in Nieuwegein. Het gaat daarbij om tramhaltes en spoorbeveiliging die nog niet geschikt zijn.
Elektrificatie op stoom
Ten slotte stelt de ov-rapportage dat het elektrische wagenpark in Utrecht in 2020 flink is uitgebreid. Vervoerder U-OV introduceerde twintig elektrische Ebusco’s op de streekdienst en vijfendertig Heuliez-bussen op de stadsdienst. Verder rijden er vijftien 15-meter-Setrabussen en vierentwintig gelede Citarobussen van Daimler in de stad.
Hiermee is de capaciteit van het totale wagenpark van U-OV flink toegenomen. In Amersfoort en directe omgeving is Syntus vorig jaar ook met vijf nieuwe elektrische BYD-bussen gaan rijden. In 2028 wil Utrecht de gehele busvloot elektrisch hebben.
Meer artikelen met dit thema
ProRail aangesloten op onlineplatform van NDW
1 jul om 15:08 uurMaandag 24 juni zetten CEO John Voppen en Frederik Zevenbergen, lid Raad van Toezicht van het NDW en…
Gebrek aan animo voor Twentse reisapp Goan!
17 mei om 09:00 uurVanwege gebrek aan animo is de Twentse reisapp Goan! niet meer te gebruiken. Gemeentes staken tonnen in de…
Reis anders en haal meer uit je reistijd
3 aug 2023Om de A2 tussen Deil, ’s-Hertogenbosch en Vught in de toekomst bereikbaar te houden, is het belangrijk dat…
Dataverrijking maakt reisadvies betrouwbaarder
4 jul 2023In opdracht van het platform Beheer Informatie Standaarden OV Nederland (Bison) werkt Irias…
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei 2023De Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb 2023De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
Reactie toevoegen